JAGUAR LAND ROVER PRESENTEERT BAANBREKENDE TECHNOLOGIE VOOR CO2-REDUCTIE EN EMISSIEVRIJE AANDRIJVING

9 September 2015

  • Jaguar Land Rover onthult unieke elektrische aandrijfmodule (eDM) voor toekomstige semi- en volledig elektrische voertuigen
  • Drie 'Concept_e' studiemodellen tonen mogelijke aandrijfconcepten van toekomstige elektrische voertuigen (BEV), Plug-in Hybrids (PHEV) en Mild Hybrids (MHEV)

Jaguar Land Rover heeft op het CENEX Low Carbon Vehicle evenement de nieuwste innovaties op het gebied van CO2-reductie en emissievrije technologie gepresenteerd. Met drie Concept_e studiemodellen laat de fabrikant zie hoe ver het onderzoek gaat in de zoektocht naar toekomstige elektrische aandrijfmodules (eDM).

De in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfmodules van Jaguar Land Rover produceren dubbel zo veel vermogen en trekkracht als huidige elektromotoren. Bovendien kunnen ze worden toegepast in combinatie met elke motor en transmissie ten behoeve van MHEV’s en PHEV’s, of separaat in een BEV.

De Concept_e technologie is het resultaat van een geavanceerd onderzoeksprogramma dat zich sinds de start in 2013 richt op de state-of-the-art hybride en elektrische aandrijving voor de toekomst. Het tweejarige en 16,3 miljoen pond kostende onderzoeksproject wordt door Jaguar Land Rover geleid en is deels gefinancierd door Innovate UK¹ en twaalf Britse partners². Het onderzoeksteam bestaat uit vooraanstaande academici, ingenieurs en experts uit de auto-industrie die gezamenlijk unieke en innovatieve oplossingen ontwikkelen.


Dr. Wolfgang Epple, Director of Research and Technology bij Jaguar Land Rover: “Dit is een langetermijnonderzoek waarmee we alle aspecten van toekomstige hybride en elektrische aandrijflijnen onderzoeken. Met de drie Concept_e studiemodellen zijn wij in staat om baanbrekende technologie te ontwikkelen en te testen in aanloop naar onze emissiearme toekomst na 2020. Het project draagt ook bij aan de ontwikkeling van Britse kennis en vaardigheden op het gebied van alternatieve aandrijflijnen. We zijn vastberaden om van het Verenigd Koninkrijk een wereldleider te maken als het gaat om aandrijftechnologie. Met samenwerkende onderzoeksprogramma's zoals deze kunnen we het effect van ons eigen R&D-budget vermenigvuldigen en de Britse technische toeleverindustrie ondersteunen. Met deze werkwijze helpen we de kennis en de technologie te ontwikkelen waarmee het Verenigd Koninkrijk in de toekomst nog competitiever wordt.”

Dr. Ruth McKernan, CEO bij Innovate UK: “De baanbrekende resultaten van dit gezamenlijke onderzoeksproject bewijzen niet alleen het nut van onze investeringen, maar bieden ook significante economische voordelen voor de Britse auto-industrie. De kapitaalinjectie van 230 miljoen pond in de afgelopen acht jaar is van grote invloed geweest voor de lokale industrie. Het Verenigd Koninkrijk geldt nu als een van ’s werelds meest toonaangevende regio’s voor innovatie.”

De Concept_e studiemodellen:

  • Concept_e MHEV. Dit is een Mild Hybrid op basis van de Range Rover Evoque. Hij wordt aangedreven door een dieselmotor met 90 pk (prototype) en een 48V elektrisch systeem. De aandrijflijn is voorzien van een 15 kW sterke, in de krukas geïntegreerde elektromotor met een mechanische koppeling die is gemonteerd tussen de motor en de 9-trapsautomaat. De elektromotor wordt gevoed door een 48V lithium-ion accu.
  • Concept_e PHEV. Deze Plug-in Hybrid is gebaseerd op een Range Rover Sport en is voorzien van een vergelijkbaar aandrijfsysteem als de MHEV, maar dan met een 300 pk sterke benzinemotor en een in lengterichting geplaatste 8-trapsautomaat. De elektromotor levert een vermogen van 150 kW en fungeert tevens als startmotor. De elektrische energie wordt geleverd door een achterin gemonteerde 320V lithium-ion accu. De hybride aandrijflijn maakt gebruik van dezelfde automatische transmissie die in de huidige Range Rover Sport wordt geleverd en het 4WD-systeem in onveranderd.
  • Concept_e BEV. Dit geheel nieuw ontworpen studiemodel is gebaseerd op het aluminium voertuigplatform van Jaguar Land Rover. De bodemplaat is speciaal aangepast voor de toepassing van de 70 kWh lithium-ion accu en de elektrische aandrijfunits. De voorste unit combineert een 1-trapsautomaat met een 85 kW sterke elektromotor. De achterste unit heeft een 145 kW sterke elektromotor in combinatie met een 2-trapsautomaat.

Dr. Epple licht toe: “Innovaties op het gebied van duurzaamheid liggen ten grondslag aan ons bedrijf. We hebben een brede strategie op het gebied van zuinige en emissievrije voertuigen die heeft geleid tot innovaties als onze Ingenium motorenfamilie en lichtere modellen. Mede dankzij deze technieken hebben we onze gemiddelde CO2-uitstoot de afgelopen jaren met een kwart weten te verminderen. In de toekomst willen we het brandstofverbruik en de uitstoot nog verder reduceren, zonder in te leveren op het gebied van luxe, raffinement en comfort die klanten van ons mogen verwachten. En of het nu gaat om geoptimaliseerde brandstofmotoren, geavanceerde hybrideconcepten, elektrische aandrijflijnen, gewichtsreductie of nieuwe verwarm- en koeltechnieken – we laten geen mogelijkheid onbenut om ons ervan te verzekeren dat voertuigen van Jaguar Land Rover in de toekomst minder energie verbruiken.”

1 Innovate UK is het innovatiebureau van Groot-Brittannië, een publiek orgaan gesponsord door het Britse ministerie van Zaken & Innovatie.

2 Onder de partners zijn Zytek Automotive, GKN Driveline, Motor Design Limited, AVL, Drive System Design, Williams Advanced Engineering, Delta Motorsport, Tata Steel, Bristol University, Cranfield University en Newcastle University.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving. Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.