LANGE HISTORIE VAN INNOVATIE

Gedurende de afgelopen 45 jaar heeft de Range Rover, tijdens zijn evolutie tot ongeëvenaarde, luxueuze auto, een groot aantal innovaties geïntroduceerd.

ALLEREERSTE LUXUEUZE SUV

De originele Range Rover was de eerste 4x4 die was ontworpen om even goed op de weg te zijn als offroad. Hij verplaatste de 4x4 van de modder naar de snelweg.

EERSTE ELECTRONIC TRACTION CONTROL

De Range Rover was de eerste 4x4 ter wereld die werd uitgerust met Electronic Traction Control.

EERSTE PREMIUM DIESEL-HYBRIDE SUV

Met een toonaangevend laag brandstofverbruik en 26% minder CO2-emissies dan de TDV6-motor, werd de Range Rover Hybrid de eerste diesel-Hybride SUV in zijn klasse ter wereld.

EERSTE GEHEEL ALUMINIUM SUV

De vierde generatie van de Range Rover is de eerste geheel aluminium SUV ter wereld.

CULTUUR

CULTUUR

KUNSTWERK

Kort na zijn introductie in 1970 was de Range Rover de eerste auto die werd tentoongesteld in het Louvre als een 'Toonaangevend voorbeeld van industrieel design'.

CULTUUR

CULTUUR

EEN FILMSTER

Range Rovers hebben meegedaan in 1.433 speelfilms en TV-shows, inclusief vier James Bond 007 films: Octopussy (1983), The Living Daylights (1987), Tomorrow Never Dies (1997) en Skyfall (2012).

CULTUUR

CULTUUR

DE KEUZE VAN DE VIP'S

Bekende en beroemde mensen die Range Rover hebben gereden zijn onder meer Queen Elizabeth, muzikant Bruce Springsteen, ex-Beatle Paul McCartney, basketballer Michael Jordan en acteur Tom Cruise.

CULTUUR

CULTUUR

EN DE KEUZE VAN CRITICI

De vierde generatie Range Rover heeft meer dan 80 prijzen gewonnen, inclusief Luxury Car of the Year door What Car? en Best Luxury SUV van Edmunds.com en Forbes.

/

De Range Rover was in 1970 de eerste luxueuze SUV ter wereld en 45 jaar later is hij nog steeds de leider. Het nieuwste model is de meest begeerde en geraffineerde Land Rover ooit en combineert ongeëvenaard comfort met baanbrekende technologie om de ultieme, luxueuze autobeleving te bieden.

NICK ROGERS Jaguar Land Rover Director Global Engineering Operations

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

VIERDE GENERATIE - HUIDIGE MODEL

Het huidige Range Rover model was de eerste SUV ter wereld met een lichtgewicht, geheel aluminium carrosserie.



Vorig jaar werd de Range Rover de eerste auto die werd uitgerust met Land Rover’s innovatieve All-Terrain Progress Control (ATPC) systeem – een baanbrekende technologie die is ontwikkeld om de offroad-capaciteiten verder te verbeteren door het automatisch aanhouden van een zeer lage kruipsnelheid over obstakels, waardoor de bestuurder zich volledig kan concentreren op het besturen van de auto.



De vierde generatie Range Rover is eveneens beschikbaar als de direct herkenbare, fantastisch ontworpen en prachtig uitgeruste Long Wheelbase.

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

DERDE GENERATIE (2001 – 2012)

De komst van de derde generatie betekende de introductie van aanzienlijke verbeteringen in elk aspect van de auto ten opzichte van zijn voorganger. Hij was groter en ruimer, en het interieur was geïnspireerd door luxueus jachtdesign, exclusief meubilair en first-class vliegtuigstoelen. Het resultaat was een van de meest luxueuze auto-interieurs ter wereld.


Een van de technologische hoogtepunten was de introductie in 2010 van een 'virtueel' instrumentenpaneel. Tevens was het de eerste auto waarin een 'dual-view' infotainmentdisplay beschikbaar was, waarmee bestuurder en voorpassagier tegelijkertijd twee verschillende functies konden gebruiken, bijvoorbeeld navigatiesysteem en DVD-speler. Mede door introductie van nieuwe motortechnologie, breidde het programma van de derde generatie Range Rover uit. Eerst kwam in 2005 de 4,2-liter V8 Supercharged benzinemotor, in 2006 gevolgd door de TDV8 dieselmotor en de nieuwe 5,0-liter V8 benzinemotoren in 2009.

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

TWEEDE GENERATIE – P38A (1994 – 2001)

De tweede generatie Range Rover of P38a – zo genoemd omdat hij was ontwikkeld in gebouw 38A van Land Rover's Solihull fabriek – arriveerde in 1994 en introduceerde een nog luxueuzer interieur, verbeterd rijgedrag op de weg en nog grotere offroad-capaciteiten dan zijn voorganger. Belangrijke designkenmerken maakten hem direct herkenbaar als Range Rover en het iconische silhouet, zwevende dak, in voorspatborden doorlopende motorkap, gedeelde achterklep en doorlopende taillelijn zijn tot op de dag van vandaag bekende elementen.


Technologische hoogtepunten waren onder meer de introductie van in hoogte verstelbare luchtvering en een uitgebreider motorenprogramma, waarbij een 2,5-liter diesel en 3,9- en 4,6-liter V8 benzinemotoren nog grotere prestaties dan voorheen mogelijk maakten.

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

EERSTE GENERATIE – CLASSIC (1970-1994)

De Range Rover historie begint in de jaren zestig, toen Land Rover de groeiende 4x4 vrijetijdsmarkt wilde revolutioneren met de eerste luxueuze SUV. De eerste generatie van het model, tegenwoordig bekend als de 'Classic' en in eerste instantie alleen beschikbaar als tweedeurs, kwam in 1970 op de markt. Deze had een lichtgewicht, aluminium V8 benzinemotor, permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. Gedurende de 25 jaar dat dit model in productie was, werden talloze varianten en verbeteringen geïntroduceerd. Voorbeelden zijn de uitbreiding met een vierdeurs model in 1981 en de introductie van een automatische transmissie in 1982.


Innovaties bleven elkaar in hoog tempo opvolgen. De eerste Range Rover diesel arriveerde in 1986 en in 1989 werd het model de eerste 4x4 ter wereld met een antiblokkeer remsysteem (ABS). In 1992 volgde een andere SUV-primeur met de introductie van Electronic Traction Control en elektronisch gestuurde luchtvering.

/

REIZEN

REIZEN

DARIEN GAP OVERSTEEK (1972)

De originele Range Rover uit 1970 combineerde uitstekende handling en raffinement op de weg met toonaangevende all-terrain capaciteiten. De volgende generaties hebben die status van leider op het gebied van capaciteiten en begeerlijkheid in het luxueuze SUV-segment verder versterkt en uitgebouwd.


In 1972 werd de Range Rover de eerste auto die een complete, 30.000 km lange, Trans-America expeditie voltooide, uitgevoerd door een team van het Britse leger, inclusief de oversteek van de gevaarlijke Darien Gap in Zuid Amerika.

REIZEN

REIZEN

DWARS DOOR DE SAHARA (1974)

De reputatie van de Range Rover voor ongeëvenaarde all-terrain capaciteiten werd bevestigd en versterkt met een aantal in het oog springende duurzaamheidstests. Het succes van de Darien Gap expeditie werd in 1974 gevolgd door de succesvolle voltooiing van een epische, 12.000 km lange oversteek van de Sahara woestijn in 100 dagen.

REIZEN

REIZEN

LONDON-SYDNEY MARATHON (1977)

In 1977 versterkte de Range Rover zijn goede naam op het gebied van capaciteiten nog verder met de overwinning in de 4x4-klasse van de 30.000 km lange London-Sydney marathon.

REIZEN

REIZEN

PARIS – DAKAR RALLY (1979 & 1981)

In 1979 won de Range Rover de eerste Paris – Dakar Rally, gevolgd door een andere overwinning in 1981.


Vervolgens brak in 1985 een diesel-aangedreven Range Rover ‘Bullet’ 27 snelheidsrecords, waarmee de all-round capaciteiten van de Range Rover verder werden bewezen.

REIZEN

REIZEN

SILK ROUTE (2013)

Drie Range Rover Hybrids voltooiden een 16.000 km lange duurzaamheids-expeditie langs de oude zijderoute, van Groot-Brittannië naar India.

/

RANGE ROVER

Het toppunt van geraffineerde capaciteiten

AANMELDEN VOOR RANGE ROVER NIEUWS

Toen de Range Rover 45 jaar geleden werd geïntroduceerd, veranderde hij de manier waarop mensen offroad gingen. Door de jaren heen is hij het absolute hoogtepunt van Brits design gaan vertegenwoordigen. Blijf op de hoogte over de nieuwste ontwikkelingen rondom de Range Rover.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving. Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.