BROWSER UPDATE

Wij hebben geconstateerd dat u niet de allernieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt. Door de nieuwste versie van Internet Explorer te installeren, kunt u onze site zien en gebruiken zoals deze is bedoeld. Ook zal uw internetbezoek veiliger zijn, omdat de nieuwste uitvoering beter is berekend op de nieuwste internetrisico's.

LAND ROVER VIERT 50-JARIG JUBILEUM VAN RANGE ROVER MET EXCLUSIEVE LIMITED EDITION RANGE ROVER FIFTY


Op 17 juni viert de Range Rover 50 jaar baanbrekende innovatie, weergaloze verfijning en ongeëvenaarde terreinvaardigheid met de introductie van de nieuwe Range Rover Fifty. De originele luxe-SUV heeft sinds 17 juni 1970 de markt bepaald en is vijf decennia later geëvolueerd tot een familie van begeerlijke en bekwame luxe modellen. Dankzij de overtuigende mix van design, verfijning en technische innovatie is de Range Rover uitgegroeid tot de benchmark voor alle luxe-SUV’s..

In zijn 50-jarig bestaan heeft de Range Rover vele wereldprimeurs beleefd en talrijke indrukwekkende prestaties neergezet. Het was bij introductie de eerste SUV met permanente vierwielaandrijving en in 1989 de eerste 4x4 ter wereld met ABS. In 1992 werd het de eerste 4x4 met elektronische tractiecontrole (ETC) en automatische elektronische luchtvering – waarmee de verfijnde rijbeleving waar de Range Rover om bekend staat wordt gegarandeerd, zowel op als naast de weg. In 2012 werd de nieuwste Range Rover de eerste SUV met een volledig aluminium lichtgewicht constructie, waardoor de auto lichter, sterker en efficiënter werd.

from start to present

Louvre Museum

Het beroemde SUV-model doorkruiste de beruchte en onbegaanbare ‘Darien Gap’, is de eerste auto die ooit werd tentoongesteld in het Louvre Museum in Parijs en won zelfs twee keer de Parijs-Dakar-rally. Geen andere auto combineert deze mate van luxe, comfort en verfijning met offroadvaardigheden zoals de Range Rover.

Met zijn de voorspatborden doorlopende motorkap, opvallende ‘zwevende’ dak, dubbele achterklep en kenmerkende ‘vent blades’ op de voorportieren toont de huidige Range Rover nog steeds zijn oorsprong van het origineel uit 1970. De huidige generatie is de meest efficiënte, connected, luxueuze en bekwame Range Rover tot nu toe.

Range Rover Fifty

Om het 50-jarig jubileum van een icoon te vieren, wordt de Range Rover Fifty gelimiteerd op slechts 1.970 exemplaren wereldwijd, een verwijzing naar het originele introductiejaar.

Land Rover neemt de luxueuze Range Rover Autobiography als basis. De Range Rover Fifty is voorzien van een aantal unieke exterieuraccenten in Auric Atlas, evenals twee unieke 22” wieldesigns. De typeaanduiding is voorzien van een ‘Fifty’-opschrift, persoonlijk gemaakt door Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer bij Land Rover. Het opschrift is zowel aan de buiten- als binnenkant te zien, bijvoorbeeld op het unieke “1 of 1970”-plaquette op de middenconsole, de hoofdsteunen, het dashboard en de dorpellijsten met verlichting.

Prof. Gerry McGovern OBE, Land Rover Chief Creative Officer, zegt: “The Range Rover has reached an important milestone and is a luxury SUV like no other. The new 50th Anniversary edition commemorates the unique history of the Range Rover with carefully chosen refinements to mark its status at the pinnacle of all-terrain capability, recognising the past without being harnessed by it.

De Range Rover Fifty is beschikbaar in zowel Standard Wheelbase als Long Wheelbase. Klanten kunnen kiezen uit vier zorgvuldig samengestelde exterieurkleuren: Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba en Santorini Black. In zeer gelimiteerde aantallen biedt Land Rover Special Vehicle Operations de Land Rover Fifty ook aan in drie Heritage-kleuren uit het originele Range Rover kleurenpalet: Tuscan Blue, Bahama Gold en Davos White. Er zijn verschillende motoren leverbaar: benzine, diesel en een Plug-In Hybride P400e-versie.*

De Range Rover is nu, in zijn vierde generatie en met miljoenen verkochte exemplaren, de ultieme uitdrukking van luxe. Zijn onmiskenbare, verfijnde design en toonaangevende all-terrain-vaardigheden zorgen ervoor dat de Range Rover vandaag de dag net zo weergaloos en relevant is als in 1970.
RR Interior

De Range Rover familie

Na drie decennia aan de top van het luxe-SUV-segment werd de Range Rover met de introductie van de Range Rover Sport in 2005 een familie. De Range Rover Sport combineert de luxe en bekwaamheid van de grotere Range Rover met een sportief en uitnodigend rijkarakter. In 2010 maakte de Range Rover Evoque zijn debuut, gericht op een jongere en meer stedelijke klantengroep. In 2017 breidde de familie nog verder uit met de komst van de Range Rover Velar, die het gat vult tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. De Range Rover Velar, die zijn naam ontleent aan de eerste Range Rover prototypes, breidt het Range Rover portfolio uit met een reductionistisch design en een interieur vol technologie.
Range Rover 50

Historisch overzicht van de Range Rover

Op 17 juni 2020 is het 50 jaar geleden dat de eerste Range Rover werd onthuld, maar het verhaal gaat nog verder terug. Halverwege de jaren ’60 van de vorige eeuw doet de technisch directeur van Rover, Charles Spencer ‘Spen’ King (neef van de Land Rover oprichters), een poging om de groeiende markt van vrije-tijds 4x4’s te revolutioneren. Hij kwam op het idee om het comfort en weggedrag van een Rover sedan te combineren met de offroad-vaardigheden van een Land Rover.

De ontwikkeling van het eerste prototype, met een wielbasis van 100 inch, begon eind jaren ’60. In 1970 werd het eerste model getoond aan de wereldpers, met lovende kritieken tot gevolg. Zijn mix van vaardigheden – cruisen op de snelweg, offroaden en zelfs zwaar trekwerk met stijl en comfort – zorgde direct voor populariteit. Het originele Classic-model wordt gezien als een ‘voorbeeld van industrieel design’ en werd in 1971 de eerste auto die is tentoongesteld in het beroemde Louvre Museum in Parijs.

De eerste generatie Range Rover (1970-1994) was van oorsprong alleen leverbaar als tweedeurs. In zijn 26-jarige carrière evolueerde de Classic verder met de introductie van het vierdeursmodel in 1981 en een automatische transmissie in 1982. De eerste diesel Range Rover verscheen in 1986.

De tweede generatie Range Rover, bekend als de P38A, kwam in 1994 op de markt en was direct herkenbaar aan zijn bekende silhouet, ‘zwevende’ dak, in de voorspatborden doorlopende motorkap, praktische dubbele achterklep en doorlopende taillelijn. Alle kenmerken die de auto ook vandaag de dag nog heeft. De P38A had ook een nog luxueuzer interieur, zonder compromissen te sluiten voor zijn bekwaamheid op de weg of offroad. De Range Rover kreeg ook in hoogte verstelbare luchtvering, een 2,5-liter dieselmotor en 3,9- en 4,6-liter versies van de V8 benzinemotor. Daarmee bood hij nog betere prestaties dan ooit tevoren.

De derde generatie Range Rover (2001-2012) bracht een schat aan verbeteringen ten opzichte van zijn voorgangers. Technische innovaties waren een stijvere zelfdragende carrosserie (in plaats van het traditionele 4x4-ladderchassis) en volledig onafhankelijke wielophanging met onderling verbonden luchtvering. Dat terwijl bijna alle 4x4’s van andere merken nog starre assen hadden. De interieurs van deze Range Rovers waren geïnspireerd op luxe jachten, hoogwaardige meubelen en eersteklas vliegtuigstoelen, waarmee de auto nog meer ruimte en luxe bood.

In 2012 maakte de vierde en huidige Range Rover zijn debuut. Het was de eerste SUV met een lichtgewicht, volledig aluminium constructie, waarmee 420 kilogram werd bespaard ten opzichte van zijn voorganger. Met een reeks nieuwe offroad-innovaties zoals Terrain Response 2 en All-Terrain Progress Control is hij verder geëvolueerd met efficiënte, nieuwe geëlektrificeerde Ingenium-motoren, een Plug-In Hybride versie en innovatieve infotainment- en veiligheidstechnologieën.

De afgelopen vijf jaar was de Range Rover SVAutobiography het hoogtepunt van het modellenaanbod, met de krachtigste en meest verfijnde auto’s uit de historie van de Range Rover. Klanten kunnen kiezen uit de Range Rover SVAutobiography en SVAutobiography Dynamic. Die worden gemaakt door de Special Vehicle Operations-divisie (SVO) van Land Rover en die zijn uitgerust met krachtige V8-motoren en uiterst verfijnde interieurs.
Range Rover

DE RANGE ROVER TIJDLIJN

1967 Op 6 september 1967 start de ontwikkeling van de ‘100” Station Wagon’, het eerste prototype van de Range Rover.
1969 De prototypes dragen de naam ‘Velar’ om de identiteit van de Range Rover te verbergen. De naam bestaat uit letters van productierijpe modellen van de merken ‘Alvis’ en ‘Rover’, maar is afgeleid van het Latijnse woord ‘velare’, dat verbergen of afdekken betekent.
1970 De tweedeurs Range Rover wordt op 17 juni gelanceerd en beschikt over een lichte aluminium V8-motor, permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom.
1971 De Range Rover wordt als eerste auto tentoongesteld in het Louvre in Parijs en wordt geprezen om zijn ‘knap staaltje industrieel design’. Het productiemodel wordt tentoongesteld aan de ingang terwijl in het museum een model op schaal ¼ te zien is.
1971 De Range Rover krijgt de RAC Dewar-onderscheiding voor een uitzonderlijke technische verwezenlijking.
1972 De Range Rover is de eerste auto die de lengte van het Amerikaanse continent oversteekt, een bijna 29.000 kilometer lange trans-Amerikaanse expeditie van het Britse leger, inclusief de Darién, die 99 dagen in beslag neemt om 400 kilometer dichte jungle af te leggen.
1974 De Range Rover steekt de Sahara over van west naar oost: ruim 12.000 kilometer in 100 dagen.
1977 Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse van de London-Sydney Marathon, een slopende race van 30.000 kilometer en de langste snelheidsrally ooit voor auto’s.
1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste rally Parijs-Dakar (ook in 1981 wint een Range Rover).
1981 Het eerste vierdeursmodel wordt in productie genomen. Het is gebaseerd op een conversie door de Zwitserse onderneming Monteverdi.
1981 De eerste af fabriek geleverde beperkte reeks van de Range Rover, de ‘In Vogue’, wordt geproduceerd om de evolutie van de Range Rover tot een luxewagen te benadrukken. De naam (Vogue) wordt later overgenomen voor de topversies.
1982 De Range Rover-productie rondt de kaap van 100.000 exemplaren.
1982 De Range Rover wordt verkrijgbaar met een automatische transmissie.
1982 Er wordt een speciale Range Rover gebouwd voor het bezoek van paus Johannes Paulus II aan het Verenigd Koninkrijk.
1983 De Range Rover krijgt een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
1984 Na het succes van de LE ‘In Vogue’ wordt de Range Rover Vogue geïntroduceerd als topmodel.
1985 De Range Rover ‘Beaver Bullet’ met dieselmotor verbreekt 27 snelheidsrecords en vestigt een dieselrecord met een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/u over 24 uur.
1986 De eerste Range Rover met dieselmotor wordt gelanceerd: een 2.4-liter VM-turbomotor; voorspoiler op alle versies behalve de turbodiesels.
1987 De Range Rover wordt gelanceerd in Noord-Amerika.
1988 Een kettingaangedreven transferbak van Borg-Warner met een viskeus gekoppeld middendifferentieel wordt geïntroduceerd in de aandrijflijn van de Range Rover om het raffinement van de wagen aanzienlijk te verhogen en zijn luxueuze karakter te versterken.
1989 De Range Rover wordt ‘s werelds eerste 4x4 met een antiblokkeerremsysteem (ABS) dat speciaal werd ontwikkeld voor optimale prestaties op het terrein en op de weg.
1989 Een karavaan van expeditie-Range Rovers doorkruist het meest veeleisende deel van de Continental Drive in Colorado (VS), dat Land Rover omdoopte tot de ‘Great Divide’.
1990 Als ode aan het einde van de Range Rover-tweedeurs wordt de beperkte reeks CSK gelanceerd, genoemd naar Range Rover Chief Designer Charles Spencer King (Spen) (200 exemplaren).
1992 De Range Rover Classic is 's werelds eerste 4x4 die wordt uitgerust met een elektronische tractiecontrole (ETC) en elektronische luchtvering – twee wereldprimeurs!
1992 De versie LWB LSE (County LWB in de VS) wordt gelanceerd met een rit door Marokko om het nieuwe model te presenteren en de technologie van de automatische elektronische luchtvering te demonstreren.
1993 De Autobiography-benaming wordt aangekondigd op het autosalon van Londen (voorgesteld aan klanten in 1994). Beperkte reeks van 25 voertuigen.
1994 De tweede Range Rover-generatie (P38A) wordt gelanceerd met een lange wielbasis en een vernieuwd semizelfdragend koetswerk plus een opgewaardeerde elektronische luchtvering.
1996 De Range Rover Classic verdwijnt na de totale productie van 317.615 exemplaren (tweejaarlijkse productieoverlap met de P38A).
1999 Land Rover creëert de meest luxueuze Range Rover ooit met de Limited Edition Range Rover Linley, geïnspireerd door meubelontwerper Lord Linley. Er worden slechts tien exemplaren geproduceerd met een prijs van 100.000 pond.
2001 De derde generatie van de Range Rover (L322) wordt gelanceerd met een onafhankelijke luchtvering rondom, gedemonstreerd met een rit aan de luchtmachtbasis RAF Kinloss, Skibo Castle en Novar Estate.
2002 De 500.000e Range Rover rolt van de band in de fabriek van Solihull.
2005 De 4.4 V8 en 4.2 V8 Supercharged-benzinemotoren worden toegevoegd aan het gamma.
2005 Het gamma wordt uitgebreid met een tweede model: de Range Rover Sport.
2006 Terrain Response® en TDV8 diesel worden geïntroduceerd op de Range Rover.
2009 De Range Rover krijgt gloednieuwe LR-V8 5.0- en 5.0 Supercharged-benzinemotoren en een Adaptive Dynamics-systeem – een wereldprimeur – om de koetswerk- en rijcontrole voortdurend te optimaliseren.
2010 De Range Rover viert zijn veertigste verjaardag.
2010 Het derde model – de Range Rover Evoque – wordt toegevoegd aan het gamma en creëert een nieuw voertuigsegment, de compacte luxe-SUV.
2011 De Range Rover Autobiography Ultimate Edition wordt onthuld.
2011 De nieuwe 4.4 LR-TDV8-motor met 313 pk wordt geïntroduceerd in de Range Rover, waardoor de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik met 14 respectievelijk 18,5 procent dalen.
2012 De vierde Range Rover-generatie (L405) wordt op 6 september gelanceerd in de Royal Ballet School in Londen. Hij is de eerste volledig aluminium SUV ter wereld.
2013 Range Rover introduceert een 340 pk sterke 3.0 LR-V6-benzinemotor met compressor.
2013 De tweede Range Rover Sport-generatie (L494) wordt gelanceerd.
2013 De prototypes van de Range Rover Hybrid overwinnen de epische Zijderoute naar India en rijden 16.000 kilometer van Solihull naar Bombay als onderdeel van hun definitieve technische goedkeuring.
2013 De eerste Range Rover met lange wielbasis in twintig jaar wordt gelanceerd als aanvulling op een exclusief uitrustingsniveau: de Range Rover Autobiography Black.
2014 Een vloot Range Rovers en een Range Rover Classic leggen zo’n 1.600 kilometer af langs een deel van de originele ‘Great Divide’-route om de 25e verjaardag van de expeditie te vieren.
2014 De Range Rover Hybrid met verlengde wielbasis beleeft zijn werelddebuut in China.
2014 De Range Rover en Range Rover Sport introduceren een wereldprimeur – All-Terrain Progress Control (ATPC) – en krijgen een Head-Up Display.
2015 De Autobiography-benaming – het topmodel van het Range Rover-gamma – viert haar 21e verjaardag.
2015 De krachtigste productie-Range Rover ooit debuteert op het autosalon van New York: de Range Rover SVAutobiography kan uitpakken met een 550 pk sterke V8-compressormotor en viert het 21-jarige bestaan van de Autobiography-naam.
2015 De zes miljoenste productie-Land Rover is een Range Rover Long Wheelbase Vogue SE en viert de 45 verjaardag van de Range Rover.
2015 Hare Majesteit de Koningin gebruikt voor het eerst een hybride Range Rover State Review ter vervanging van de vorige Range Rover State Review uit 2002.
2015 Een Range Rover rijdt over een speciaal gebouwde, 5 meter lange, vrijstaande papieren brug in Suzhou (China), die werd gebouwd zonder lijm of bouten.
2016 Een Range Rover Autobiography sleept de SpaceShipTwo van Virgin Galactic tijdens zijn onthulling en naamgevingsceremonie in de Mojave Air and Space Port in Californië.
2016 Lancering van Advanced Tow Assist en Intelligent Speed Limiter.
2017 Nieuwe Range Rover SVAutobiography Dynamic, een meer op de bestuurder gerichte Range Rover, 8 mm verlaagd en met een 550 pk sterke 5.0 liter V8-compressormotor onder de kap.
2017 Land Rover Classic kondigt ‘Range Rover Reborn’ aan, een nieuw programma dat de unieke kans biedt om rechtstreeks bij de originele constructeur een originele en felbegeerde tweedeurs Range Rover te kopen.
2017 De Range Rover Sentinel wordt aangekondigd: hij is afgeleid van de Autobiography maar werd ontworpen om brandkogels van 7,62 mm te weerstaan (latere versie onthuld in 2019).
2017 Het gamma wordt uitgebreid met een vierde model: de Range Rover Velar.
2017 De Range Rover P400e PHEV wordt onthuld in het London Design Museum.
2017 De Range Rover SVAutobiography Long Wheelbase wordt onthuld op het Autosalon van LA. Hij wordt verkrijgbaar met de nieuwe PHEV-aandrijving en een opgewaardeerde V8 Supercharged-benzinemotor met 565 pk.
2018 Een nieuwe 3.0 SDV6-dieselmotor met dubbele turbo van 275 pk vervangt de 3.0 TDV6-motor.
2018 De tweede generatie van de Range Rover Evoque wordt gelanceerd.
2020 De Range Rover krijgt een 3.0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor uit de Ingenium-familie, een MHEV-motor en de speciale reeks Range Rover Fifty.

Wereldpremières van de Range Rover

1971 De Range Rover wordt als eerste auto ooit tentoongesteld in het Louvre in Parijs.
1972 De Range Rover is de eerste wagen die de Darién oversteekt.
1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de eerste rally Parijs-Dakar.
1985 De dieselaangedreven Range Rover 'Bullet' verbreekt 27 snelheidsrecords.
1989 De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld met een antiblokkeerremsysteem (ABS).
1992 De Range Rover Classic is ’s werelds eerste 4x4 die kan worden uitgerust met een elektronische tractiecontrole (ETC).
1992 De Range Rover kan als ’s werelds eerste 4x4 worden uitgerust met een automatische elektronische luchtvering.
2009 Range Rover introduceert het Adaptive Dynamics-systeem om de koetswerk- en rijcontrole voortdurend te optimaliseren.
2012 De vierde generatie van de Range Rover wordt geïntroduceerd als de eerste volledig aluminium SUV ter wereld.
2014 All-Terrain Progress Control (ATPC) debuteert op de Range Rover en Range Rover Sport.

Expedities en ritten van de Range Rover

1971 Range Rover wint zijn eerste klimkoers in Llangollen.
1972 Een Brits legerteam onder leiding van Majoor John Blashford-Snell bevestigt de terreincapaciteiten van de oorspronkelijke Range Rover door in 1972 met twee auto’s van het noorden van Alaska tot de meest zuidelijke tip van Argentinië rijden. Ze steken daarbij de beruchte Darién over, een dicht bebost moerasgebied dat de verbinding tussen Centraal- en Zuid-Amerika onmogelijk maakt.
1974 De Range Rover steekt de Sahara over van west naar oost: ruim 12.000 kilometer in 100 dagen.
1977 Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse van de London-Sydney Marathon, een slopende race van 30.000 kilometer en de langste snelheidsrally ooit voor auto’s.
1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste rally Parijs-Dakar.
1981 Ook in 1981 wint een Range Rover de rally Parijs-Dakar.
1985 De Range Rover ‘Bullet’ met dieselmotor verbreekt 27 snelheidsrecords en vestigt een dieselrecord met een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/u over 24 uur.
Jaren ’80 De befaamde Camel Trophy-wedstrijden van de jaren tachtig en negentig zetten Range Rovers, Land Rover Series III, Defenders, Discovery’s en Freelanders in op de ‘4x4 Olympics’. Van de Amazone tot het Verre Oosten, Australazië, Afrika en Siberië, evolueert de Camel Trophy van een complete uitdaging tot tests van menselijke uithouding, zoals kajakken, mountainbiken en watersporten. 1981 (Sumatra); 1982 (Papoea-Nieuw-Guinea); 1987 (Madagaskar – gebruik van dieselvoertuigen)
1989 Een karavaan van expeditie-Range Rovers doorkruist het meest veeleisende deel van de Continental Drive in Colorado (VS), dat Land Rover omdoopte tot de ‘Great Divide’.
2003 In de G4 Challenge concurreren teams in het ultieme wereldwijde avontuur. Het combineert stevig terreinwerk met extreme avontuurlijke sporten en strategisch denken. De deelnemers nemen het tegen elkaar op in etappes van vier weken in New York en aan de Oostkust, in Zuid-Afrika, West-Australië en het Wilde Westen.
2006 Bij de tweede G4 Challenge leggen de deelnemers duizenden kilometers af, in vier landen op twee continenten (Thailand, Laos, Brazilië en Bolivia) ter ondersteuning van de Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen.
2013 De prototypes van de Range Rover Hybrid overwinnen de epische Zijderoute naar India en rijden 16.000 kilometer van Solihull naar Bombay als onderdeel van hun definitieve technische goedkeuring.
2014 Een vloot Range Rovers en een Range Rover Classic leggen zo’n 1.600 kilometer af langs een deel van de originele ‘Great Divide’-route om de 25e verjaardag van de expeditie te vieren.