#INSPIREDBYVELAR

#INSPIREDBYVELAR

EEN DISCUSSIE OVER DESIGN

Onze deelnemende designers praten over creativiteit, doelmatig design en de New Range Rover Velar.

Wat is design precies? Voor Massimo Frascella, de Creative Director of Exteriors voor de New Velar, is design “kansen grijpen en het potentieel zien. Het gaat niet alleen om het maken van dingen – het gaat om het maken van dingen die iets betekenen.”

De betekenis en het doel van design in onze steeds evoluerende wereld was een van de vele onderwerpen waarover werd gediscussieerd tijdens de recente samenkomst van de aan het #InspiredByVelar project deelnemende designers. Massimo Frascella, samen met Amy Frascella, de Chief Designer of Colour and Materials van de New Velar, namen deel aan de discussie, evenals de fameuze designstrateeg Jinsop Lee. Omdat de over heel Europa verspreide designers inmiddels al hun energie steken in het project, was dit een uitgelezen kans om samen te komen en inzichten te delen over design en creativiteit.
Jinsop Lee, een bekroonde designer die tegenwoordig vooral als consultant actief is, wilde graag de aandacht vestigen op het belang van design en designfilosofie in schijnbaar onverwante gebieden. “Design draait eigenlijk om het oplossen van problemen. Door de jaren heen heb ik gewerkt aan enorm verschillende problemen in het designproces. Mijn laatste opdracht was voor een lampenfabrikant die niet wist hoe hij moest globaliseren. Door het designproces te gebruiken kwamen wij tot een oplossing.”
Of het nu gaat om een betere manier van zaken doen, een functioneel object of zelfs de New Range Rover Velar, de principes van baanbrekend design blijven altijd hetzelfde. “Het zou geen uitleg nodig moeten hebben,” verklaart Massimo. “Een sterk idee spreekt altijd voor zich.” Amy Frascella is het met hem eens en voegt toe dat veel hedendaagse designers potentieel innovatieve ideeën verzwakken door te veel keuzemogelijkheden. “Ik vind dat het beter is om met één designoptie te komen die het allerbeste is, dan met een variatie aan middelmatige opties.”
Het is het vinden van dat enkele, ultieme idee dat Massimo’s werk als designer inspireert. “Het meest bevredigende onderdeel,” zegt hij, “is wanneer je jouw idee presenteert en mensen zeggen: “Ik begrijp direct wat je hier probeert te doen”.” Victor Castanera deelt dit gevoel. Met zijn sterk conceptmatig gerichte design, weet Castanera dat de grootste beloning – en de grootste uitdaging – is wanneer een object zijn intentie communiceert zonder dat verdere uitleg nodig is.

Het eindresultaat is natuurlijk prachtig, maar waar begint het designproces eigenlijk? Geen twee designers zijn hetzelfde en, zoals al snel duidelijk werd tijdens de discussie, geldt hetzelfde voor hun creatieve processen. Hoewel de meesten het eens waren met de visie van Victoria Wilmotte dat ‘onderzoeken, ervaren en experimenteren’ een goede start is, hadden sommigen heel specifieke manieren van werken. Voor Amy is het grote geheel altijd belangrijk. “Bij het design van een auto begin ik meestal met een idee van hoe de auto zal worden gebruikt, van een bepaalde lifestyle of zelfs zoiets eenvoudigs als een kleurenpalet.” Voor Massimo is een constant gevoel van nieuwsgierigheid waar hij zijn grootste ideeën vindt. “Ik begin altijd met het stellen van de vraag: “Wat als?” Het zou zó kunnen, maar wat als we het eens op die manier proberen?”

Sebastian Scherer werkt het beste onder druk. Dankzij technologie die het volume en de toegankelijkheid van design elk jaar verder vergroot, wordt de kans om iets ‘nieuws’ te creëren elk jaar moeilijker. Niet dat hij dat erg vindt. “Op de een of andere manier dwingt de druk mij om beter naar dingen te kijken en oplossingen te vinden die de meeste mensen niet zouden zien.”

Technologie en de invloed daarvan is inderdaad een interessant onderwerp. Veel van het werk van designers zou niet mogelijk zijn geweest zonder bepaalde innovaties, maar toch vertellen velen over de uitdagingen die dit inhoudt. Wanneer wij luisteren naar de visie van Francesco Dompieri op dit onderwerp, wordt het duidelijk dat traditioneel Italiaans vakmanschap nog steeds een centraal aspect is van de designfilosofie van Nichetto Studio. “Met snel evoluerende technologie, vind ik het belangrijk om de menselijke maat te behouden in alles wat wij ontwerpen.” Hij vervolgt: “De uitdaging is voor designers om de technologie te beheersen en niet andersom.”
Amy Frascella knikt bevestigend. Technologie mag misschien het hart vormen van de New Range Rover Velar, maar Frascella was heel specifiek over hoe deze zou moeten worden geïntegreerd. “Wij wilden technologie integreren, zoals de uitklapbare, vlak met de carrosserie liggende portiergrepen, op een manier die niet overheersend is – maar die er wel is wanneer je het nodig hebt,” legt ze uit. “Zoals een digitale butler, als het ware!”

Het is dit gevoel van verfijning dat uiteindelijk de New Velar definieert. Ten grondslag aan de eenvoudige élégance van de auto, zowel in vorm als functie, liggen talloze details die wijzen op uiterst zorgvuldige overweging. “Als designer voel je dat het heel veel werk was om al die details zo perfect samen te laten komen,” constateert Sebastian Scherer. “Niet dat het een auto is die alleen maar bestaat uit details, maar details die de auto maken tot wat hij is.”



Het #InspiredByVelar project is nu gestart. Word nu lid van de Velar Circle en mis geen moment. In de komende maanden bezoeken wij #InspiredByVelar designers in hun studio’s verspreid over Europa om hun voortgang te volgen, met als grote finale de onthulling van de door de Velar geïnspireerde objecten later dit jaar. Als lid van de Velar Circle behoort u tevens tot de eersten die het laatste nieuws over de New Range Rover Velar ontvangen. Bovendien krijgt u toegang tot exclusieve events en maakt u kans op onbetaalbare belevingen.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving. Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.