#INSPIREDBYVELAR

#INSPIREDBYVELAR

DESIGNER VAN ALLE DISCIPLINES

MAAK KENNIS MET DESIGNER LUCA NICHETTO.

Maak kennis met de New Range Rover Velar. Hij is markant. Hij is eigentijds. Hij is progressief. Met zijn combinatie van iconisch design en innovatieve technologie is de New Range Rover Velar onbetwist avant-garde.

Maar welk effect heeft de New Velar op de mensen die ermee in contact komen. Dit jaar moet een opwindende samenwerking met designers uit vijf landen dit uitwijzen. De opdracht is eenvoudig: door zich door ongeacht welk aspect van de auto te laten inspireren, moet elke designer een origineel werk creëren dat is #InspiredByVelar. De vijf uiteindelijke kunstwerken worden onthuld tijdens een exclusieve tentoonstelling op de Paris Design Week in september.

Luca Nichetto is, samen met zijn designpartner Francesco Dompieri, een van de designers die meewerkt aan het project. Zijn onderzoekende en veelzijdige benadering van design overstijgt materialen en disciplines, combineert een gevoel van traditioneel Italiaans vakmanschap met eigentijdse context en moderne ideëen. In zijn interview met de Range Rover Velar Circle vertelt hij een over zijn achtergrond, werkwijze en de toekomst van design.

Hoe zou u uzelf en uw werk beschrijven?

Ik heb mijzelf altijd beschreven als een 360° designer, in de zin van dat ik altijd nieuwsgierig ben en graag alles wil ontwerpen. Ik ben niet het soort designer die op safe speelt. Ik geef de voorkeur aan uitdagingen. Alles wat interessant zou kunnen zijn of mij zou kunnen helpen te groeien, is iets waarvoor ik open sta om te proberen.

Heeft uw Italiaanse afkomst uw kijk op design beïnvloed?

Natuurlijk! Veel van mijn collega’s zouden zeggen dat, omdat ik Italiaans ben, meubels mijn core business zijn. Het was geen bewuste keuze of iets dat ik per se de rest van mijn leven wilde blijven doen. Het komt waarschijnlijk omdat het netwerk en de industrie in Italië erg gericht is op meubilair.

Ik denk ook dat ik erg Italiaans ben in de manier dat mijn aanpak sterk wordt beïnvloed door vakmanschap, wat altijd een belangrijk onderdeel van Italiaans design is geweest. Ik kom oorspronkelijk uit Murano, dus ik groeide op in een stad waar het hele industrie en 99% van de mensen betrokken is bij glasproductie. Mijn opa was een glasblazer en mijn moeder was een glasdecoratrice. Ik groeide op in een creatief milieu, waarin een ontwerp tot leven gewekt zien worden normaal was.

Hoe heeft die opvoeding uw loopbaan naar designer beïnvloed ?

Het is niet dat ik op een dag wakker werd en besloot ‘ik wil designer worden!’ Designer worden gebeurde gewoon door mijn natuurlijke connecties en interesses. In het begin begon ik vanzelfsprekend met glas als materiaal. Van daaruit doorstromen naar verlichting was een kleine stap. Toen begon ik materialen te ontdekken en ging ik mij richten op meubels. Een project in China liet mij kennismaken met architectuur, wat sindsdien verder is ontwikkeld naar industrieel design! Dus mijn werkgebied is vrij omvangrijk.

Op welke manier is technologie en innovatie belangrijk in uw werk ?

Designers zijn, naar mijn mening, de dirigenten van een orkest. Je weet niet hoe je elk instrument moet bespelen, maar je moet wel begrijpen hoe de instrumenten werken om een fantastisch concert te geven. En technologie werkt precies zo. Als je echt met technologie wilt werken, vind ik dat je technologie echt moet begrijpen. Je hoeft niet precies te weten hoe het werkt, de expertise kan overal vandaan komen, maar je moet nieuwsgierig zijn en technologie zien als iets om je te helpen realiseren wat je in gedachten hebt. Anders is het risico dat je iets high-tech integreert, waar dat niet nodig is.

Op dit moment ontwikkel ik een hoofdtelefoon-concept in China. Het is een soort hoofdtelefoon die werkt met een touchpaneel dat verbinding maakt met de Cloud. Dus na een tijdje heb je een soort ‘kunstmatige intelligentie’ die herkent hoe je je voelt en de muziek daarop afstemt.

Hebt u een verwachting van de toekomst van design ?

Ik denk dat design mogelijk in een richting beweegt waar de producten zelf zullen verdwijnen. Design zal meer gaan over het denken over design, iets tijdelijks, en niet zo zeer verbonden aan het productiegedeelte. Het maakt niet uit wat voor product er wordt gemaakt, maar het denkprocess is waar de creativiteit plaatsvindt. Er zullen zeker nog mensen worden opgeleid in design en productie, maar zij zullen de mensen zijn die deze ideëen naar realiteit zullen vertalen en verder zullen ontwikkelen. Je hoeft geen designer te zijn om dat te kunnen.

Ik geloof ook niet 3D-printen de toekomst is en dat alles op deze manier zal worden gemaakt, ondanks dat 3D-printen natuurlijk een geweldige techniek is. Als het toegankelijk zou worden voor de meeste mensen, dan zou het laatste ‘product’ waar iedereen toegang toe zou hebben gedachten zijn – het 3D-design – iets wat je niet kunt aanraken. De ‘producenten’ zouden niet langer fabrieken zijn, maar individuele personen.

Hoe vindt u inspiratie voor een nieuw project ?

Inspiratie kan voor mij overal zijn en in alles zitten. Ik zou op straat kunnen lopen en zien hoe een mens omgaat met een object. Het zou het lezen van een boek kunnen zijn of het kijken van een film. Soms gaat het om het ontdekken van een industrieel proces – een nieuwe manier om materialen te transformeren. Ik denk graag dat de hersenen van een designer een soort hard drive zijn met heel veel kleine bestandjes vol informatie en ervaringen. Als wij een opdracht krijgen, begint de magie en beginnen alle pixels zich te verbinden tot er een plaatje is gevormd van wat wij willen doen.

U en uw designpartner zullen werken aan het #InspiredByVelar project. Naar welk onderdeel van het project kijkt u het meeste uit ?

Ik vind het idee van verschillende designvlakken die samenkomen erg interessant. Ondanks dat er veel verschillende soorten design zijn, zijn er veel overeenkomsten in de manier hoe wij allen een nieuw product benaderen. Ik denk dat designers op elk gebied, of dit nu meubels zijn of autodesign, vaak zo vast komen te zitten in hun eigen ‘hokje’ dat zij niet meer zien wat er nog meer om hen heen gebeurt. Dus dit is in alle opzichten een erg interessant project om ideëen met elkaar te kunnen delen en hopelijk met een nieuwe kijk op dingen vertrekken.

Hebt u al een idee op welke elementen van de auto u zich zou willen richten?

Ik ben wat dat betreft nogal praktisch ingesteld, dus ik zal de New Velar eerst moeten zien. Dan pas kan ik echt beginnen met nadenken, vragen stellen en kijken wat ik kan onderzoeken.

Word nu lid van de Velar Circle en volg Luca Nichetto’s complete #InspiredByVelar creatieve proces, evenals dat van de andere Europese designers. U bent dan tevens een van de eersten die het laatste nieuws over de New Range Rover Velar ontvangt, toegang krijgt tot exclusieve events en kans maakt op ontbetaalbare belevingen.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving. Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.