LAND ROVER VIERT 50-JARIG JUBILEUM VAN RANGE ROVER MET EXCLUSIEVE LIMITED EDITION RANGE ROVER FIFTY

EXCLUSIEVE LIMITED EDITION RANGE ROVER FIFTY


De Range Rover werpt zich op als ‘s werelds meest verleidelijke SUV door een weergaloos design en superieure terreincapaciteiten te verenigen met onovertroffen verfijning en luxe.

Het origineel: de Range Rover was de allereerste luxe-SUV. Ook tegenwoordig, een halve eeuw na zijn werelddebuut, blijft hij de referentie voor design, verfijning en technologische innovatie.
SUV-familie: vijftig jaar later is de eerste luxe terreinauto uitgegroeid tot de meest aantrekkelijke familie van SUV's ter wereld met de Range Rover Evoque, de Range Rover Velar, de Range Rover Sport en de Range Rover.
Limited Edition: Range Rover viert een halve eeuw uitmuntende stijl en technologie met de speciale editie ‘Range Rover Fifty’.
Jubileummodel: wereldwijd zijn slechts 1.970 exemplaren verkocht, als verwijzing naar het geboortejaar (1970) van dit iconische model. Daarbij was er keuze uit drie Heritage-kleuren van Land Rover Special Vehicle Operations.

Range Rover vierde vijftig jaar baanbrekende innovaties, ongeëvenaarde verfijning en weergaloze terreincapaciteiten met de lancering van de Range Rover Fifty.

De allereerste luxe-SUV bepaalt de markt sinds 17 juni 1970 en vijf decennia later is de Range Rover uitgegroeid tot een familie van aantrekkelijke en terreinvaardige luxe-auto’s. De meeslepende mix van design, raffinement en technische innovatie maakt de Range Rover tot de maatstaf waaraan alle andere luxe-SUV’s worden afgemeten.

Sinds het begin van zijn vijftigjarige carrière heeft de Range Rover heel wat wereldprimeurs op zijn naam weten te zetten en tal van indrukwekkende prestaties neergezet. Zo was hij bij zijn lancering de eerste SUV met een permanente vierwielaandrijving en werd hij in 1989 als ‘s werelds eerste terreinauto uitgerust met een antiblokkeersysteem (ABS). In 1992 werd hij de eerste 4x4 ter wereld met elektronische tractiecontrole (ETC) en automatische elektronische luchtvering om het verfijnde rijgevoel waar Range Rover om bekend staat te verzekeren, zowel op de weg als offroad. In 2012 werd de vorige Range Rover generatie ’s werelds eerste SUV met een volledige structuur in aluminium, waardoor hij lichter, sterker en efficiënter werd.

Hij overwon de beruchte ‘Darién’, werd als eerste auto ooit tentoongesteld in het Louvre te Parijs, en won zelfs de rally Parijs-Dakar – tot twee keer toe. Geen enkele andere auto evenaart de combinatie van luxe, comfort en verfijning met de terreincapaciteiten en wegprestaties van een Range Rover.

Met zijn in de voorspatborden doorlopende motorkap, zijn opvallende zwevende dak, zijn tweedelige achterklep en zijn kenmerkende vent blades op de voorportieren is de Range Rover nog steeds herkenbaar als een afstammeling van het origineel uit 1970. In het jaar van zijn gouden jubileum toonde hij zich tevens de meest efficiënte, connected, luxueuze en capabele Range Rover ooit.

Om de vijftigste verjaardag van dit auto-icoon te vieren, bracht het merk de limited edition Range Rover Fifty uit. Hiervan zjn wereldwijd slechts 1.970 exemplaren verkocht, als verwijzing naar het jaar waarin de oorspronkelijke Range Rover werd gelanceerd.

De Range Rover Fifty, die werd afgeleid van de luxueus uitgeruste Autobiography, had specifieke koetswerkaccenten in de kleur Auric Atlas en bood de keuze tussen twee unieke 22”-velgdesigns. De logo’s met het opschrift ‘Fifty’ werden door Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer van Land Rover, persoonlijk ontworpen. Dat opschrift was aangebracht op de carrosserie en op diverse plaatsen in het interieur, op het unieke ‘1 of 1970’-plaatje in de middenconsole en op de hoofdsteunen, het dashboard en de dorpellijsten met verlichting

Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer van Land Rover“In de wereld van luxe auto’s heeft de Range Rover zich altijd onderscheiden door zijn weergaloosheid en duurzaamheid. De unieke en baanbrekende eigenschappen en de ongeëvenaarde technische benadering zijn intrinsieke waarden die onze klanten bewonderen sinds de onthulling van de eerste generatie in 1970.”

De Range Rover Fifty, verkrijgbaar in Standard en Long Wheelbase, bood klanten de keuze uit vier zorgvuldig geselecteerde lakkleuren: Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba en Santorini Black. In een heel beperkte oplage bood Land Rover Special Vehicle Operations de Range Rover Fifty ook aan in drie Heritage-kleuren, niet-metaalkleuren die werden gereproduceerd op basis van het kleurenpalet van de oorspronkelijke Range Rover: Tuscan Blue, Bahama Gold en Davos White. Op motorengebied was er volop keuze met benzine, diesel en zelfs een P400e Plug-in Hybrid.

De Range Rover, die intussen aan zijn vijfde generatie toe is en over alle generaties heen al meer dan een miljoen klanten wist te vinden, is de ultieme expressie van luxe. Zijn onmiskenbare, verfijnde design en zijn toonaangevende terreincapaciteiten maken dat de Range Rover vandaag nog even weergaloos en relevant is als in 1970.

RANGE ROVER FIFTY

DE RANGE ROVER FAMILIE

Na het luxe-SUV-segment drie decennia lang te hebben aangevoerd, groeide de Range Rover vanaf 2005 uit tot een heuse familie met de lancering van de Range Rover Sport, een auto die de luxe en capaciteiten van de grotere Range Rover combineerde met een sportief, meeslepend rijkarakter. In 2010 maakte de compacte Range Rover Evoque zijn opwachting om ook jongere en meer stedelijke klanten aan te trekken. In 2017 breidde de familie zich opnieuw uit met de introductie van de Range Rover Velar, die de ruimte tussen de Range Rover Sport en de Range Rover Evoque opvulde. De Range Rover Velar, die zijn naam ontleent aan de eerste Range Rover prototypes, breidde het Range Rover programma uit met een uitgesproken minimalistisch design en een technologisch geavanceerd interieur. Inmiddels is de Range Rover Evoque in zijn tweede generatie en de Range Rover Sport in zijn derde generatie.

fijn afgewerkte interieurs

RANGE ROVER: EEN HISTORISCH OVERZICHT

De eerste Range Rover werd in 1970 onthuld, maar het verhaal gaat nog verder terug. In een poging om de groeiende markt van de vierwielaangedreven vrijetijdsvoertuigen op zijn kop te zetten, ontwikkelde Charles Spencer 'Spen' King een plan: de neef van de Land Rover oprichters en hoofdingenieur voor nieuwe modellen van autofabrikant Rover stelde voor om het comfort en de wegkwaliteiten van een Rover sedan te combineren met de offroad-capaciteiten van een Land Rover.

De ontwikkeling van het eerste prototype, een stationwagen met een wielbasis van 100 inch, ging eind jaren zestig van start en het eerste model werd in 1970 onder grote belangstelling van de wereldwijde pers gelanceerd. Zijn mix van capaciteiten – hij was geschikt voor de snelweg, het terrein en zelfs voor trekken van trailers in stijl en comfort – maakte hem op slag populair. Het originele Classic-model werd geroemd als 'een toonbeeld van industrieel design' toen het in 1971 als eerste auto ooit werd tentoongesteld in het wereldberoemde Louvre in Parijs.

Bij zijn lancering in 1970 was de eerste Range Rover generatie (1970-1996) alleen verkrijgbaar als tweedeurs. Tijdens zijn 26-jarige carrière bleef de Classic evolueren met de introductie van een vierdeursmodel in 1981 en een automatische transmissie in 1982. De eerste Range Rover met dieselmotor verscheen in 1986.

De tweede Range Rover generatie, bekend als de P38A, kwam in 1994 op de markt en was onmiddellijk herkenbaar dankzij zijn vertrouwde silhouet met zwevend dak, in de voorspatborden doorlopende motorkap, praktische tweedelige achterklep en doorlopende taillelijn, stuk voor stuk stijlelementen die ook in het huidige model nog te zien zijn. Ook onderscheidde het nieuwe model zich door een nog luxueuzer interieur zonder daarvoor zijn weg- en offroad-capaciteiten op te offeren. Hij kreeg bovendien een verbeterde, in hoogte verstelbare luchtvering en onder de motorkap schuilde voortaan een 2.5 liter dieselmotor of een 3.9 of 4.6 liter V8-benzinemotor, die de prestaties naar ongekende hoogten tilden.

De derde Range Rover generatie (2001-2012) verbeterde tijdens zijn elfjarige carrière zowat alle aspecten van zijn voorgangers. De technologische innovaties waren onder meer een stijvere, zelfdragende carrosserie ter vervanging van het traditionele 4x4-ladderframe, en een volledig onafhankelijke wielophanging met onderling verbonden luchtvering (in een tijd waarin bijna alle terreinauto’s stijve assen hadden). Het interieur was geïnspireerd door hoogwaardige jachten, fijn meubilair en eersteklas vliegtuigstoelen, die meer ruimte en luxe boden.

In 2012 debuteerde de vierde generatie van de Range Rover. Dit was de eerste SUV met een lichte, volledig van aluminium gemaakte constructie, en die 420 kilogram minder woog dan zijn voorganger. Hij bood tal van innovaties, zoals het automatische Terrain Response™ 2 en All-Terrain Progress Control, efficiënte nieuwe Ingenium-motoren, een Plug-in Hybrid-versie en innovatieve technologieën voor infotainment en veiligheid.

Topmodel was de Range Rover SVAutobiography, de krachtigste en meest verfijnde auto tot dan toe in de geschiedenis van Range Rover. Klanten hadden de keuze tussen Range Rover SVAutobiography en SVAutobiography Dynamic, die werden geproduceerd door de afdeling Special Vehicle Operations van Land Rover. Ze beschikten over krachtige motoren en fijn afgewerkte interieurs.

In 2021 werd de vijfde generatie van de Range Rover geïntroduceerd. Deze nieuwste Range Rover is adembenemend modern, weergaloos verfijnd en biedt ongeëvenaarde kwaliteiten. De elegante New Range Rover is het toonbeeld van moderne luxe en biedt nog meer verfijning, keuze en personaliseringsmogelijkheden dan ooit.

De Range Rover bepaalt als de eerste en oorspronkelijke luxe-SUV al vijftig jaar de norm in zijn segment. De auto combineert van oudsher sereen comfort met allesoverwinnende capaciteiten. De New Range Rover is begeerlijker dan ooit, adembenemend modern en elegant, technologisch verfijnd en voorzien van naadloze connectiviteit.

Met keuze uit efficiënte mild hybrid- en plug-in hybrid-motoren, vier, vijf of zeven zitplaatsen, Standard of Long Wheelbase-carrosserieën en exclusieve SV-uitvoeringen voelt de New Range Rover zich thuis in iedere omgeving. Vanaf 2024 wordt de New Range Rover ook aangeboden met volledig elektrische aandrijving.

RANGE ROVER FIFTY

De Range Rover tijdlijn

1967 Op 6 september 1967 start de ontwikkeling van de ‘100” Station Wagon’, het eerste prototype van de Range Rover.
1969 De prototypes dragen de naam ‘Velar’ om de identiteit van de Range Rover te verbergen. De naam bestaat uit letters van productiemodellen van de merken ‘Alvis’ en ‘Rover’, maar is afgeleid van het Latijnse woord ‘velare’, dat verbergen of afdekken betekent.
1970 De tweedeurs Range Rover wordt op 17 juni gelanceerd en beschikt over een lichtgewicht aluminium V8-motor, permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom.
1971 De Range Rover wordt als eerste auto tentoongesteld in het Louvre in Parijs en wordt geprezen om zijn ‘toonaangevend industrieel design’. Het productiemodel wordt tentoongesteld aan de ingang terwijl in het museum een 1:4 schaalmodel te zien is.
1971 De Range Rover krijgt de RAC Dewar-onderscheiding voor zijn uitzonderlijke technische verwezenlijking.
1972 De Range Rover is de eerste auto die het Amerikaanse continent in de lengte oversteekt na een bijna 29.000 kilometer lange trans-Amerikaanse expeditie van het Britse leger. De oversteek van de de Darién, bestaande uit 400 kilometer dichte jungle, nam 99 dagen in beslag.
1974 De Range Rover steekt de Sahara over van west naar oost: ruim 12.000 kilometer in 100 dagen.
1977 Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse van de London-Sydney Marathon, een slopende race van 30.000 kilometer en de langste snelheidsrally ooit voor auto’s.
1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste rally Parijs-Dakar (ook in 1981 wint een Range Rover).
1981 Het eerste vierdeursmodel wordt in productie genomen, gebaseerd op een conversie door de Zwitserse onderneming Monteverdi.
1981 De eerste af fabriek geleverde limited edition van de Range Rover, de ‘In Vogue’, wordt geproduceerd om de evolutie van de Range Rover tot een luxe-auto te benadrukken. De naam ‘Vogue’ wordt later overgenomen voor de topversies.
1982 De Range Rover productie bereikt de mijlpaal van 100.000 exemplaren.
1982 De Range Rover wordt verkrijgbaar met automatische transmissie.
1982 Er wordt een speciale Range Rover gebouwd voor het bezoek van paus Johannes Paulus II aan het Verenigd Koninkrijk.
1983 De Range Rover krijgt een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
1984 Na het succes van de LE ‘In Vogue’ wordt de Range Rover Vogue geïntroduceerd als topmodel.
1985 De Range Rover ‘Beaver Bullet’ met dieselmotor verbreekt 27 snelheidsrecords en vestigt een dieselrecord met een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/h over 24 uur.
1986 De eerste Range Rover met dieselmotor wordt gelanceerd: een 2.4 liter VM-turbomotor; voorspoiler op alle versies behalve de turbodiesels.
1987 De Range Rover wordt gelanceerd in Noord-Amerika.
1988 Een kettingaangedreven transferbak van Borg-Warner met viskeus gekoppeld middendifferentieel wordt geïntroduceerd in de aandrijflijn van de Range Rover om de verfijning van de auto aanzienlijk te verhogen en zijn luxueuze karakter te versterken.
1989 De Range Rover wordt ‘s werelds eerste 4x4 met een speciaal ontwikkelde ABS voor optimale prestaties in het terrein en op de weg.
1989 Een karavaan van Range Rovers doorkruist het meest veeleisende deel van de Continental Divide in Colorado (VS), dat door Land Rover werd omgedoopt tot de ‘Great Divide’.
1990 Als ode aan het einde van de Range Rover tweedeurs wordt de limited edition CSK gelanceerd, genoemd naar Range Rover Chief Designer Charles Spencer King (Spen) (200 exemplaren).
1992 De Range Rover Classic is 's werelds eerste 4x4 die wordt uitgerust met elektronische tractiecontrole (ETC) en elektronische luchtvering – twee wereldprimeurs!
1992 De LWB LSE-versie wordt gelanceerd met een rit door Marokko om het nieuwe model te presenteren en de technologie van de automatische elektronische luchtvering te demonstreren.
1993 De Autobiography-uitvoering wordt aangekondigd op de London Motor Show (voorgesteld aan klanten in 1994). Beperkte oplage van 25 voertuigen.
1994 De tweede Range Rover generatie (P38A) wordt gelanceerd met een lange wielbasis en een vernieuwde, semi-zelfdragende carrosserie plus een verbeterde elektronische luchtvering.
1996 De Range Rover Classic verdwijnt na de totale productie van 317.615 exemplaren (tweejaarlijkse productieoverlap met de P38A).
1999 Land Rover creëert met de Limited Edition Range Rover Linley de meest luxueuze Range Rover ooit, geïnspireerd door werk van meubelontwerper Lord Linley. Er worden slechts tien exemplaren geproduceerd met een prijs van 100.000 pond.
2001 De derde generatie van de Range Rover (L322) wordt gelanceerd met een onafhankelijke luchtvering rondom, gedemonstreerd met een rit naar de luchtmachtbasis RAF Kinloss, Skibo Castle en Novar Estate.
2002 De 500.000e Range Rover rolt van de band in de fabriek van Solihull.
2005 De 4.4 V8 en 4.2 V8 Supercharged-benzinemotoren worden toegevoegd aan het programma.
2005 Het programma wordt uitgebreid met een tweede model: de Range Rover Sport.
2006 Terrain Response® en TDV8 diesel worden geïntroduceerd in de Range Rover.
2009 De Range Rover krijgt nieuwe LR-V8 5.0- en 5.0 Supercharged-benzinemotoren en een Adaptive Dynamics-systeem – een wereldprimeur – om de carrosserie- en rijcontrole in realtime te optimaliseren.
2010 De Range Rover viert zijn veertigste verjaardag.
2010 Het derde model – de Range Rover Evoque – wordt toegevoegd aan het programma en creëert een nieuw voertuigsegment, de compacte luxe-SUV.
2011 De Range Rover Autobiography Ultimate Edition wordt onthuld.
2011 De nieuwe 4.4 LR-TDV8-motor met 313 pk wordt geïntroduceerd in de Range Rover, waardoor de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik met respectievelijk 14 en 18,5 procent dalen.
2012 De vierde Range Rover generatie (L405) wordt op 6 september gelanceerd in de Royal Ballet School in Londen. Hij is de eerste volledig aluminium SUV ter wereld.
2013 Range Rover introduceert een 340 pk sterke 3.0 LR-V6-benzinemotor met compressor.
2013 De tweede Range Rover Sport-generatie (L494) wordt gelanceerd.
2013 De prototypes van de Range Rover Hybrid overwinnen de epische Zijderoute naar India en rijden 16.000 kilometer van Solihull naar Bombay als onderdeel van hun definitieve technische goedkeuring.
2013 De eerste Range Rover met lange wielbasis in twintig jaar wordt gelanceerd als aanvulling op een exclusief uitrustingsniveau: de Range Rover Autobiography Black.
2014 Een vloot Range Rovers en een Range Rover Classic leggen zo’n 1.600 kilometer af langs een deel van de originele ‘Great Divide’-route om de 25e verjaardag van de expeditie te vieren.
2014 De Range Rover Hybrid met verlengde wielbasis beleeft zijn werelddebuut in China.
2014 De Range Rover en Range Rover Sport introduceren een wereldprimeur – All-Terrain Progress Control (ATPC) – en krijgen een Head-Up Display.
2015 De Autobiography-uitvoering – het topmodel van het Range Rover programma – viert haar 21e verjaardag.
2015 De krachtigste productie Range Rover ooit debuteert op de New York International Auto Show: de Range Rover SVAutobiography pakt uit met een 550 pk sterke V8-compressormotor en viert het 21-jarige bestaan van de Autobiography-naam.
2015 De zes miljoenste productie Land Rover is een Range Rover Long Wheelbase Vogue SE en viert de 45 verjaardag van de Range Rover.
2015 Hare Majesteit de Koningin gebruikt voor het eerst een hybride Range Rover State Review ter vervanging van de vorige Range Rover State Review uit 2002.
2015 Een Range Rover rijdt over een speciaal gebouwde, 5 meter lange, vrijstaande papieren brug in Suzhou (China), die werd gebouwd zonder lijm of bouten.
2016 Een Range Rover Autobiography trekt de SpaceShipTwo van Virgin Galactic tijdens zijn onthulling en naamgevingsceremonie in de Mojave Air and Space Port in Californië.
2016 Lancering van Advanced Tow Assist en Intelligent Speed Limiter.
2017 Nieuwe Range Rover SVAutobiography Dynamic, een meer op de bestuurder gerichte Range Rover, 8 mm verlaagd en met een 550 pk sterke 5.0 liter V8 Superchardedmotor.
2017 Land Rover Classic kondigt ‘Range Rover Reborn’ aan, een programma dat de unieke kans biedt om rechtstreeks bij de oorspronkelijke fabrikant een originele en felbegeerde tweedeurs Range Rover te kopen.
2017 De Range Rover Sentinel wordt aangekondigd: afgeleid van de Autobiography, maar ontworpen om kogels van 7,62 mm te weerstaan (latere versie onthuld in 2019).
2017 Het programma wordt uitgebreid met een vierde model: de Range Rover Velar.
2017 De Range Rover P400e PHEV wordt onthuld in het London Design Museum.
2017 De Range Rover SVAutobiography Long Wheelbase wordt onthuld op de Los Angeles Auto Show. Hij wordt verkrijgbaar met plug-in hybrid-aandrijving en een opgewaardeerde V8 Supercharged benzinemotor met 565 pk.
2018 Een nieuwe 3.0 SDV6-dieselmotor met twin turbo van 275 pk vervangt de 3.0 TDV6-motor.
2018 De tweede generatie van de Range Rover Evoque wordt gelanceerd.
2020 De Range Rover krijgt een 3.0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor uit de Ingenium-familie, een MHEV-motor en de speciale editie Range Rover Fifty.
2021 De New Range Rover (vijfde generatie) wordt geïntroduceerd.
2021 De zeer exclusieve Range Rover SV wordt voorgesteld.
2022 De derde generatie van de Range Rover Sport wordt geïntroduceerd

Wereldpremières van de Range Rover

1971 De Range Rover wordt als eerste auto ooit tentoongesteld in het Louvre in Parijs.
1972 De Range Rover is de eerste auto die de Darién oversteekt.
1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de eerste rally Parijs-Dakar.
1985 De dieselaangedreven Range Rover 'Bullet' verbreekt 27 snelheidsrecords.
1989 De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld met ABS.
1992 De Range Rover Classic is ’s werelds eerste 4x4 die kan worden uitgerust met traction control.
1992 De Range Rover kan als ’s werelds eerste 4x4 worden uitgerust met automatische elektronische luchtvering.
2009 Range Rover introduceert Adaptive Dynamics om de carrosserie- en rijcontrole voortdurend te optimaliseren.
2012 De vierde generatie van de Range Rover wordt geïntroduceerd als de eerste volledig aluminium SUV ter wereld.
2014 All-Terrain Progress Control (ATPC) debuteert in de Range Rover en Range Rover Sport.

Expedities en ritten van de Range Rover

1971 Range Rover wint zijn eerste klimwedstrijd in Llangollen.
1972 Een Brits legerteam onder leiding van Majoor John Blashford-Snell bevestigt de terreincapaciteiten van de oorspronkelijke Range Rover door in 1972 met twee auto’s van het noorden van Alaska tot de meest zuidelijke tip van Argentinië rijden. Ze steken daarbij de beruchte Darién over, een dicht bebost moerasgebied dat de verbinding tussen Centraal- en Zuid-Amerika onmogelijk maakt.
1974 De Range Rover steekt de Sahara over van west naar oost: ruim 12.000 kilometer in 100 dagen.
1977 Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse van de London-Sydney Marathon, een slopende race van 30.000 kilometer en de langste snelheidsrally ooit voor auto’s.
1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste rally Parijs-Dakar.
1981 Ook dit jaar wint een Range Rover de rally Parijs-Dakar.
1985 De Range Rover ‘Bullet’ met dieselmotor verbreekt 27 snelheidsrecords en vestigt een dieselrecord met een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/h over 24 uur.
Jaren ’80 De befaamde Camel Trophy-wedstrijden van de jaren tachtig en negentig zetten Range Rovers, Land Rover Series III, Defenders, Discovery’s en Freelanders in op de ‘4x4 Olympics’. Van de Amazone tot het Verre Oosten, Oceanië, Afrika en Siberië, evolueert de Camel Trophy van een complete uitdaging tot ware uithoudingstests met disciplines zoals kajakken, mountainbiken en watersporten. 1981 (Sumatra); 1982 (Papoea-Nieuw-Guinea); 1987 (Madagaskar – gebruik van dieselmodellen)
1989 Een karavaan Range Rovers doorkruist het meest veeleisende deel van de Continental Divide in Colorado (VS), door Land Rover omgedoopt tot de ‘Great Divide’.
2003 In de G4 Challenge concurreren teams in het ultieme wereldwijde avontuur. De wedstrijd combineert uitdagend terreinrijden met extreme sporten en strategisch denken. De deelnemers nemen het tegen elkaar op in etappes van vier weken in New York, aan de Oostkust van de VS, in Zuid-Afrika, West-Australië en het Wilde Westen.
2006 Bij de tweede G4 Challenge leggen de deelnemers duizenden kilometers af, in vier landen op twee continenten (Thailand, Laos, Brazilië en Bolivia) ter ondersteuning van de Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen.
2013 De prototypes van de Range Rover Hybrid overwinnen de epische Zijderoute naar India en rijden 16.000 kilometer van Solihull naar Bombay als onderdeel van hun definitieve technische goedkeuring.
2014 Een vloot Range Rovers en een Range Rover Classic leggen zo’n 1.600 kilometer af langs een deel van de originele ‘Great Divide’-route om de 25e verjaardag van de expeditie te vieren.

RANGE ROVER FIFTY

ONTDEK MEER LAND ROVER STORIES

De nieuwe Land Rover Defender is in de woestijn

RODE KRUIS TEST NIEUWE LAND ROVER DEFENDER TOT HET UITERSTE

De nieuwe Land Rover Defender is in de woestijn bij Dubai tot het uiterste getest door de offroad-experts van het Internationale Rode Kruis.

Defender classic

LAND ROVER VIERT 70 JAAR AVONTUUR OP ELK TERREIN MET EEN TREKTOCHT NAAR HET 'LAND VAN LAND ROVERS'

Wanneer wij een bezoek brengen, is het 70 jaar geleden dat de oorspronkelijke Land Rover in 1948 zijn debuut maakte op de Amsterdamse AutoRAI.

JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL

JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL IN DUURZAME LUXE-INTERIEURS VAN DE VOLGENDE GENERATIE

Jaguar Land Rover werkt met ECONYL®-nylon aan de ontwikkeling van hoogwaardige interieurs op basis van zee- en stortafval.