SERGIO HERMAN & NEW RANGE ROVER

De Nederlandse sterrenchef Sergio Herman is al jarenlang kind aan huis bij Land Rover. Een wederzijdse bewondering die verder is uitgegroeid tot een samenwerking tussen Sergio en de New Range Rover, het vlaggenschip van Land Rover. Met de slogan ‘New Generation of Leaders’ belicht Land Rover de zoektocht naar moderne luxe en hoe die vandaag wordt ervaren; met sterrenchef en succesvolle ondernemer Sergio Herman brengen ze daarmee een boegbeeld van die nieuwe generatie voor het voetlicht. Als geen ander weet Sergio jonge mensen te inspireren en mede daardoor is hij een groot voorbeeld in zijn vakgebied. Wij volgden hem in de New Range Rover op zijn culinaire tocht, die startte in zijn homebase Zeeland, richting Antwerpen.

Sergio leefde de afgelopen jaren als een man met een V8-motor als hart. En hoewel hij ondertussen besliste het iets rustiger aan te gaan doen, wordt in zijn organisatie, de Sergio Herman Group, zijn filosofie en visie niet verlaten. Zo zal hij ook bij de lancering van zijn nieuwste restaurant Blueness – een Frans-Japans concept – regionale ingrediënten en lokale producenten centraal stellen. Daar toont de sterrenchef bovendien opnieuw waarom hij een mooi voorbeeld is van ‘New Generation of Leaders’. Onder zijn mentorschap zet hij met de dames Jaclyn Kong en Dorine Van Den Eynde als chef en maître, gedreven en ambitieus culinair talent aan het roer.

NEW GENERATION OF LEADERS

Le terroir

“Zeeland is voor mij de belangrijkste bron van inspiratie. Dat is mijn DNA, mijn ziel, mijn passie”, zegt Sergio. “Ik ben opgegroeid tussen de mosselen, kreeften, kokkels, oesters, … Als zoon van een vader met een vis- en mosselrestaurant is het voor mij erg vanzelfsprekend om met Zeeuwse topproducten te werken.”

Dat Zeeland veel meer te bieden heeft dan enkel vis-, schaal- en schelpdieren blijkt uit Sergio’s toewijding aan zijn streek en dit brengt ons bij Kaasboerderij De Vos in Biervliet. Al meer dan 10 jaar is Sergio afnemer van de producten van Ad en Marlies, die ondertussen samen met hun zoon Adie de Biervlieter kaas maken volgens een procedé dat ook hun ouders en grootouders volgden.

Na het proeven van verschillende gerijpte kazen zetten wij onze culinaire trip voort richting Yerseke. In dit authentieke vissersdorp vinden wij dezelfde liefde voor terroir en ambacht terug bij kreeftvisser Jan Zoeteweij. Sinds 1991 haalt hij de allerbeste kreeften uit de Oosterschelde naar boven, volgens Sergio de allerbeste ter wereld. Met de overtuiging waarmee Sergio dit ons vertelt, geloven wij hem op zijn woord. “Waar ik in deze snel veranderende wereld gelukkig van word, is dat al die Zeeuwse topproducten waarmee ik ben opgegroeid nog steeds op een eenzaam hoog niveau staan. Dat komt omdat die mensen geloven in hun producten en hun bedrijven hebben geïnvesteerd in innovatie. In feite hebben ze een perfecte balans gevonden tussen traditie en vooruitgang.” Wij horen het Sergio graag zeggen, een pas de deux tussen traditie en innovatie die ook Land Rover heeft geïnspireerd bij de creatie van de 5e generatie van haar vlaggenschip: de New Range Rover. Een adembenemende auto met een modern design, krachtige prestaties en een groot respect voor de rijke geschiedenis van het model.

The sound of silence

Op de trajecten tussen zijn restaurants, naar leveranciers of een ritje ‘offline’ huiswaarts na een drukke werkdag, moet Sergio kunnen vertrouwen op zijn auto. De rust die hij in de New Range Rover ervaart, zoekt hij ook op in zijn vrije tijd. “Onderweg zijn in alle veiligheid en comfort is voor mijn welzijn heel belangrijk. Nadenken over nieuwe gerechten, over hoe een dag is verlopen, telefoongesprekken voeren, maar vooral ook terug naar huis rijden en denken ‘wat kan morgen beter?’ vertelt hij ons onderweg naar de volgende stops: zijn restaurants Le Pristine en Blueness in Antwerpen. Het hoofd van de sterrenchef – en recent verkozen tot Entrepeneur van het jaar 2022 door Gault&Millau op de Culinary Innovators Awards – staat dus ook dan niet stil.

Wandelingen aan de Zeeuwse kust vult hij nuttig in met het ontdekken van wilde kruiden waarmee hij graag experimenteert in de keuken. “Ik loop vaak ‘s morgens en dan zie ik de natuur veranderen van seizoen naar seizoen, daar krijg ik opnieuw inspiratie van. Als je loopt in de zomer of in de herfst, dan denk je ‘de Zeeuwse oesters komen straks weer, de mooie paddenstoelen zijn er weer, het eerste wild komt er weer aan’. Dan zie je de zee, de schoonheid, de natuur…”

Gedeelde visie voor goed leiderschap

“Ik ben gegroeid en geëvolueerd in mijn rol als leider, al spreek ik liever over coach of mentor” zegt Sergio. “Voor mij is leiderschap een combinatie van het hebben van een helikopterview, om de zaken van een afstand te kunnen overzien, en om tegelijkertijd te staan tussen de medewerkers. Ik ben diegene die inspireert, motiveert en optimaliseert. Ik ben een detailfreak, zie alles en heb alles al eens meegemaakt. Door dat te laten zien probeer ik mensen te laten groeien, dat is het allerbelangrijkste binnen ons vak.” Sergio kan naar eigen zeggen steeds beter loslaten, omdat hij met zijn oog voor talent zichzelf heeft omringd met een managementteam dat dezelfde drang naar perfectie heeft als hij.

Moderne luxe

Net die zoektocht naar schoonheid, evenwicht, puurheid en echtheid is wat de New Generation of Leaders verbindt. Een nieuwe verfijndheid die ze geven aan het concept luxe. Er hoeven geen toeters en bellen aan te pas te komen, less is vaak more. Dit vinden wij terug bij de New Range Rover, en ook in het leven en de keuken van Sergio Herman.

Aangekomen in de keuken toont Sergio ons waarom hij een unieke inspirator is binnen zijn vakgebied en ver daarbuiten: met aandacht en precisie bewerkt hij de Zeeuwse producten tot een compositie van pure smaak en vakmanschap. Een ambassadeur z’n merk waardig, een auto z’n ambassadeur waardig.