RANGE ROVER EN RANGE ROVER SPORT BEHALEN 5 STERREN IN EURO NCAP

Range Rover & Range Rover Sport behalen 5 sterren in Euro NCAP.

De New Range Rover en New Range Rover Sport hebben beide de maximale score van 5 sterren behaald in de Euro NCAP veiligheidstests. Het resultaat is mede te danken aan meer dan 50 jaar expertise in exceptionele allroad-capaciteiten, verfijning en veiligheid. Beide modellen zijn de jongste aanwinsten in een lange lijn van Range Rovers die een score van 5 sterren hebben behaald onder de in 2009 geïntroduceerde en zeer strenge Euro NCAP veiligheidsprotocollen. De succesreeks gaat terug tot de Range Rover Evoque in 2011.

De New Range Rover en New Range Rover Sport zijn gebaseerd op het Flexible Modular Longitudinal Architecture platform. Dat vormt een stevig fundament voor een uitgebreid aantal state-of-the-art bestuurderondersteunende technologieën die in een harmonieus samenspel zorgen voor een responsief en verfijnd rijgedrag. De Range Rover, die verkrijgbaar is met vier, vijf en zeven zitplaatsen, is tot wel 50% stijver dan het voorgaande model, terwijl bij de Range Rover Sport een winst van 35% is bereikt in de constructieve stijfheid.

De bekroonde New Range Rover scoorde 87% voor Child Occupant Protection en 72% voor Vulnerable Road Users, terwijl de New Range Rover Sport een score bereikte van 85% voor Adult Occupant Protection. Beide SUV’s noteerden 82% voor Safety Assist.

Thomas Mueller, Executive Director Product Engineering, Jaguar Land Rover: “These excellent Euro NCAP results are a direct result of the hard work and expertise that goes into designing, engineering and manufacturing vehicles that have combined safety, capability and luxury for more than five decades. Our strong, mixed metal MLA-Flex body architecture provides solid foundations for a suite of cutting-edge active safety systems such as Autonomous Emergency Braking (AEB) that combined, work in harmony to protect occupants and other road users. These Range Rovers are a technological triumph.”

De New Range Rover en New Range Rover Sport hebben hun ADAS-arsenaal met elkaar gemeen. De systemen zijn ontwikkeld om de bestuurder te assisteren en inzittenden te beschermen. Het pakket omvat onder meer:

Autonomous Emergency Braking (AEB) – met gebruikmaking van frontradars en camera’s kan AEB voertuigen, voetgangers en fietsers signaleren, maar ook tegemoetkomende voertuigen en fietsers op de naastliggende rijstroken bij rechts en links afslaan. AEB remt bij dreigend gevaar automatisch om een aanrijding te voorkomen of de ernst daarvan te minimaliseren.

Lane Keeping Assist – monitort de wegmarkeringen om een onbedoeld verlaten van de rijstrook te detecteren. Als dat gebeurt, voert het systeem automatisch een stuurcorrectie uit.

Emergency Lane Keeping Assist – helpt met stuurcorrecties als de auto te dicht bij de rand van de weg komt of bij de weghelft van tegenliggers.

3D Surround Camera & ClearSight Ground View – het Surround Camera-systeem biedt een 3D, 360o-overzicht van de omgeving rond de auto en kan diverse beelden tegelijk op het touchscreen tonen tijdens het manoeuvreren – om de bestuurder nog meer gedetailleerde visuele informatie te verschaffen over de omgeving. ClearSight Ground View toont het voor de bestuurder met het oog niet zichtbare gebied vlak voor en onder de auto op het touchscreen.

Driver Condition Response – brengt de auto tot stilstand en schakelt de alarmknipperlichten in als de bestuurder niet reageert op diverse audiovisuele waarschuwingssignalen.

Rear Collision Monitor with Occupant Protection Assist – maakt gebruik van de radars voor, opzij en achter op de auto om het risico op een aanrijding te detecteren binnen een reikwijdte van 70 meter. Is dat het geval, dan klinkt een waarschuwend geluidssignaal en worden de veiligheidssystemen op scherp gezet. Indien nodig gaan de alarmknipperlichten aan en worden de veiligheidsgordels alvast voorgespannen, de hoofsteunen naar voren geklapt, de stoelleuningen rechtop gezet en de ramen en het glazen panoramadak gesloten.

Pre-emptive suspension – de wielophanging schakelt automatisch naar de Dynamic-rijmodus als het Forward Collision Warning-systeem het risico op een aanrijding detecteert, om zo de bestuurder maximale stuurrespons te bieden voor een eventuele uitwijkmanoeuvre.

Adaptive Cruise Control & Steering Assist – Adaptive Cruise Control houdt de ingestelde rijsnelheid vast en vertraagt automatisch als een voorligger langzamer rijdt. Steering Assist helpt de bestuurder om de auto in het midden van de rijstrook te houden met minieme stuuringrepen.

Park Assist – detecteert geschikte parkeerruimtes en manoeuvreert de auto automatisch in parkeervakken parallel aan of haaks op de rijbaan. Park Assist neemt dan het sturen, gasgeven, voor- en achteruit schakelen en remmen over.

Behalve de actieve veiligheidssystemen hebben de New Range Rover en New Range Rover Sport technologieën aan boord om vermoeidheid en aandachtvermindering bij de bestuurder te signaleren. Met het geïntegreerde Amazon Alexa zijn diverse instellingen en functies via natuurlijke spraak intuïtief te bedienen. De bestuurder hoeft de handen niet van het stuur te halen en kan de ogen op de weg gericht houden.

Amazon Alexa is opgenomen in Pivi Pro en is eenvoudig te activeren door “Alexa” te zeggen of door de Alexa-toets op het touchscreen aan te raken. De slimme AI-stembediening integreert zelfs met Alexa-apparaten in huis en werkt zonder een smartphone – de bestuurder hoeft slechts in te loggen met zijn of haar eigen Amazon-account voor het maken van een connectie met de in de auto geïntegreerde eSIM.

Beide Range Rover modellen zijn leverbaar met Cabin Air Purification Pro, een toonaangevend systeem dat de luchtkwaliteit in het interieur naar ongekende hoogte tilt. Het maakt gebruik van PM2.5 filtering en Nanoe™-X-technologie om geuren, bacteriën en allergenen te verminderen. Bovendien verbetert het systeem het welbehagen en reactievermogen door het CO2-niveau in de auto te monitoren en automatisch frisse buitenlucht aan te voeren als dat nodig is. Hoge concentraties CO2 dragen bij aan slaperigheid, dus in die zin draagt dit systeem proactief bij aan optimale alertheid van de bestuurder.