IS EEN LAND ROVER MET DIESELMOTOR VOOR MIJ DE BESTE KEUZE?

LAND ROVER MET DIESELMOTOR

Er bestaan veel vragen over diesel en dieselauto's. Daarom is Land Rover er om antwoord te geven op uw vragen en om u te helpen bij het vinden van de meest geschikte auto.

Als u zich afvraagt "Is een Land Rover met dieselmotor voor mij de beste keuze?", dan adviseren wij u eerst te kijken naar uw autogebruik. Gebruikt u de auto regelmatig voor woon-werkverkeer, rijdt u veel snelwegkilometers, of trekt uw auto vaak een caravan of paardentrailer, dan is een Land Rover met dieselmotor voor u waarschijnlijk de beste keuze.

Rijdt u voornamelijk korte afstanden? Overweeg dan een Land Rover met elektrische aandrijving, een benzine- of hybride PHEV-uitvoering. Financiële aspecten wegen tevens mee in uw beslissing.

Daarnaast speelt uw autogebruik een belangrijke rol. Een Land Rover met nieuwe Euro 6-dieselmotor zou de betere keuze voor u kunnen zijn wanneer u jaarlijks meer dan circa 20.000 kilometer rijdt. Ook zijn het lagere brandstofverbruik en CO2-emissies, en de veelal lagere prijs van dieselolie en anderzijds de hogere motorrijtuigenbelasting van invloed.

Indien u jaarlijks minder kilometers rijdt, kan een auto met benzinemotor de betere keuze zijn. Zo kan bij een autogebruik met veelal korte ritten de automatische reiniging van het dieselpartikelfilter (DPF) niet worden uitgevoerd, omdat de motor niet de juiste temperatuur bereikt. Dit betekent dat het filter verstopt kan raken, wat het vermogen van de auto reduceert. Lees meer over dieselpartikelfilters.

Onze nieuwste Euro 6-dieselmotoren zijn de schoonste ooit en voldoen aan de meest recente Euro 6-normen, zodat u toegang heeft tot alle milieuzones in steden. Lees meer over de Euro 6-emissienormen.

Ontdek of benzine, nieuwe diesel, elektrisch of hybride geschikt voor u is.

Kan ik met mijn diesel in een milieuzone rijden?

U kunt met elke diesel die na 1 september 2015 is geproduceerd in een milieuzone rijden, zonder extra kosten. Echter, voor een auto met dieselmotor die voor 1 september 2015 is geproduceerd kan een toeslag gelden. In sommige gevallen kan de toegang tot bepaalde stadscentra zelfs worden ontzegd.

Er zijn meer dan 200 milieuzones in steden door heel Europa. Wij geven u graag meer informatie over twee grote milieuzones in Europa:

LONDEN – voor auto's, uitgerust met benzine- of dieselmotor, die voor 2006 op kenteken zijn gezet, en voldoen aan de Euro 4 NOx-normen, moet een Toxicity Charge worden betaald, in Londen ook wel bekend als de T-Charge. Dat betekent dat u, telkens wanneer u de huidige Congestion Charge-zone inrijdt, een extra toeslag van £10 betaalt. De T-Charge wordt per april 2019 vervangen door de strengere regels van de nieuwe Ultra Low Emission Zone ofwel ULEZ (ultralage-emissiezone). Dat betekent dat bestuurders die rijden in een auto die niet is uitgevoerd met een Euro 6-dieselmotor of Euro 4-benzinemotor, £12,50 extra moeten betalen om door bepaalde delen van Londen te rijden. De burgemeester van Londen heeft plannen aangekondigd om deze zone in 2020 uit te breiden tot de North en South Circular-wegen

PARIJS – Als uw benzine- of dieselauto vóór 1997 op kenteken is gezet, heeft u daarmee op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur geen toegang tot de stad. Een auto die na deze datum op kenteken is gezet, wordt ingedeeld op basis van de bijbehorende emissies, en krijgt één van de zes kleuren stickers op de voorruit waarmee toegang tot de stad kan worden verkregen. Hoe lager de emissies, hoe meer u wordt beloond - bijvoorbeeld met toegang tot betere parkeerplaatsen.

Ook andere steden in Groot-Brittanië zijn van plan om milieuzones te implementeren. Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester en Bristol hebben voorgesteld om de komende jaren soortgelijke zones in te stellen.

Worden Land Rovers met een dieselmotor straks geweerd?

De overheden in Parijs, Madrid, Rome en Athene zijn voornemens om dieselauto's en -bestelwagens vanaf 2025 de toegang te verbieden.

Dankzij een baanbrekende uitspraak van de rechtbank in Duitsland konden Düsseldorf en Stuttgart de zwaarst vervuilende voertuigen de toegang verbieden zonder dat hiervoor toestemming van de centrale overheid nodig was.

Is diesel dus op zijn retour? Op dit moment nog niet, maar op termijn wordt diesel waarschijnlijk uitgefaseerd. De Britse overheid is voornemens om de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto's per 2040 stop te zetten.

Moet ik meer belasting betalen als ik een Land Rover met dieselmotor rijd?

In het Verenigd Koninkrijk is de hoogte van de Vehicle Excise Duty (VED, wegenbelasting) afhankelijk van hoeveel CO2-emissie door de auto wordt geproduceerd. In het eerste jaar varieert dit tussen £ 10 voor 1-50 g/km en £ 2000 voor auto's die meer dan 255 g/km aan emissies uitstoten. Vanaf het tweede jaar betaalt elke eigenaar van een dieselauto jaarlijks een vast bedrag van £ 140 voor auto's met een aanschafwaarde van minder dan £ 40.000 en £ 310 voor auto's met een aanschafwaarde van meer dan £ 40.000.

Oudere auto's worden nog steeds belast volgens reeds bestaande belastingschalen, wat betekent dat oudere dieselauto's met een CO2-emissie van 99 g/km nog steeds geen wegenbelasting betalen. Een auto met een dieselmotor van de nieuwste generatie produceert tot 15% minder CO2-emissies dan2 dezelfde auto met vergelijkbare benzinemotor.

In Groot-Brittannië geldt tevens een dieseltoeslag van 4% op de wegenbelasting voor bedrijfsauto's, wanneer deze nog niet voldoen aan de RDE2 (2020-regelgeving) of een verhoging van één belastingschaal voor wegenbelasting. Voertuigen die nu reeds aan de RDE2 voldoen, zijn hiervan vrijgesteld.

Motorrijtuigenbelasting varieert per land binnen Europa. Duitsland heft een belasting van € 2 per gram uitgestoten koolstofdioxide indien de uitstoot meer dan 95 g/km bedraagt, plus € 2 extra voor auto's met benzinemotor of € 9,50 voor auto's met dieselmotor, gebaseerd op de cilinderinhoud van de auto, per 100 cc.

In Frankrijk wordt elke auto belast die meer dan 120 g/km aan CO2 uitstoot. Eigenaren die een auto hebben aangeschaft die 120 g/km CO2 produceert, betalen tot € 50, terwijl de toeslag voor auto's die 185 g/km of meer produceren, € 10.500 bedraagt.

Italië baseert de wegenbelasting op het motorvermogen, plus de Euro-emissienorm. Elke Italiaanse regio kan zelfstandig zijn eigen tarieven bepalen. Auto's met een vermogen van meer dan 185 kW worden belast voor elke kilowatt hierboven, met een extra toeslag van € 20. Dit tarief wordt met een interval van 5, 10 en 15 jaar telkens verlaagd.

Welke andere kosten zijn er verbonden aan een Land Rover met dieselmotor?

Een auto met dieselmotor verbruikt AdBlue. Deze dieselemissievloeistof (DEF) moet regelmatig worden bijgevuld, en de relatief lage kosten hiervoor maken onderdeel uit van de onderhoudskosten van een dieselauto. AdBlue (DEF) is een vloeistof die door het systeem in de uitlaatgassen wordt gespoten om stikstofoxiden (NOx) af te breken. Wanneer AdBlue (DEF) wordt vermengd met de hete uitlaatgassen, zorgt het voor een chemische reactie zodat de katalysator NOx kan omzetten in stikstof en water (beide van nature aanwezig in de lucht). Dit is milieuvriendelijker.

Als u een Land Rover met dieselmotor hebt, zal uw auto u automatisch laten weten wanneer AdBlue moet worden bijgevuld. Op het display in de auto wordt aangegeven dat het niveau van AdBlue laag wordt en moet worden bijgevuld. Wanneer AdBlue niet wordt bijgevuld, verschijnt vervolgens weer een bericht, ditmaal met een oranje pictogram. U krijgt het advies om de AdBlue-tank bij te vullen, en ziet hoeveel liter moet worden toegevoegd. Heeft u nog dan nog steeds geen AdBlue bijgevuld, dan volgt een derde bericht en ziet u, middels het aftellen van de resterende afstand, hoe lang u nog kunt rijden tot de AdBlue-tank leeg is. Wanneer de AdBlue-tank leeg is, kan de auto niet meer worden gestart.

Afhankelijk van uw onderhoudscontract kunt u mogelijk gratis AdBlue (DEF) bijvullen bij uw dealer. Als u geen onderhoudscontract hebt, kan uw dealer tegen vergoeding AdBlue bijvullen, of u kunt AdBlue aanschaffen bij een verkooppunt en zelf de tank bijvullen.

Lees onze gids 'DEF voor Land Rover'.

Hoe verontreinigend zijn diesels?

De nieuwe Euro 6-dieselmotoren zijn schoner dan ooit, vanwege de toegepaste Euro 6-normen. Sinds 1992 heeft de Europese Unie maatregelen genomen om voertuigemissies te verlagen, om zo de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden, koolwaterstoffen en fijnstof te reduceren.

De streefwaarden werden continu verlaagd, vanaf de Euro 1-norm tot en met de Euro 6-norm (EU6d). Elke auto die momenteel wordt geproduceerd en verkocht, mag niet meer dan 0,08 g/km stikstofoxiden uitstoten, terwijl dat in 2011 nog maximaal 0,18 g/km was (een verlaging van 56 procent) en in 1993 maximaal 0,97 g/km.

Al onze Land Rover modellen met dieselmotor zijn uitgerust met een dieselpartikelfilter dat 99 % van alle deeltjes opvangt. Dit betekent dat de emissies van een nieuwe Land Rover met dieselmotor vergelijkbaar zijn met die van een gelijkwaardige auto met benzinemotor. Echter, de CO2-emissies zijn ongeveer 15% lager, en het brandstofverbruik is ongeveer 25% efficiënter, waardoor rijden in een dieseluitvoering financiële voordelen heeft. Onze nieuwste dieselmotoren hebben toegang tot bijvoorbeeld de ultralage-emissiezones van Londen, die april 2019 in werking gaan.

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor Land Rovers met dieselmotor?

Onze geavanceerde dieseltechnologie levert een brandstofbesparing van ongeveer 25% op en reduceert CO2-emissies met ongeveer 15%, beide ten opzichte van auto's met vergelijkbare benzinemotor. Dit kan betekenen dat de nieuwe Euro 6-dieselmotoren hetzelfde bestaansrecht hebben als benzinemotoren. De nieuwste Euro 6-motoren van Land Rover behoren tot de schoonste ter wereld en voldoen aan de nieuwe, gereguleerde laboratorium- en real-world tests (WLTP en RDE).

Auto's voorzien van nieuwe diesel- of benzinemotoren vormen nog langere tijd de meest rendabele keuze. Ondertussen wordt in de hele wereld de elektrische infrastructuur aangelegd.

De toekomst van Jaguar Land Rover is elektrisch. Vanaf 2020 zal iedere Land Rover zijn voorzien van de optie om elektrisch te rijden.

Naast onze plannen voor elektrische mobiliteit, blijven wij investeren in het verfijnen en optimaliseren van onze nieuwe diesel- en benzinemotoren. Op de middellange termijn is de keuze voor een benzine- of nieuwe dieselmotor voor de meeste eigenaren nog steeds de juiste. Deze motoren zijn nodig voor een soepele overgang naar een elektrische toekomst.

Traditionele benzine- en nieuwe dieselmotoren worden verder geoptimaliseerd met de introductie van Mild Hybrid Electric Vehicle-technologie (MHEV). U kunt hier meer lezen over MHEV in de New Range Rover Evoque.

U kunt ook kiezen voor de optionele Plug-in Hybrid (PHEV) voor de Range Rover en Range Rover Sport. Een PHEV combineert een conventionele motor met een elektromotor en een accu. Een PHEV wordt opgeladen via een externe voedingsbron en via regeneratief remmen, en combineert naadloos het gebruik van de verbrandingsmotor met dat van de elektromotor voor optimale prestaties en efficiency.

Is het rendabel om een Land Rover met dieselmotor aan te schaffen?

Als u zich afvraagt "Is het rendabel om een Land Rover met dieselmotor aan te schaffen?" dan adviseren wij u eerst te bepalen welk type rit u meestal maakt. Een Land Rover met nieuwe Euro 6-dieselmotor is een goede overweging voor u wanneer u jaarlijks meer dan circa 20.000 kilometer rijdt. Het zou rendabeler en minder vervuilend kunnen zijn dan de aanschaf van een auto met benzinemotor.

Heeft diesel de komende jaren bestaansrecht? Ja. Hoewel wij ons richten op een elektrische toekomst, zijn voor veel automobilisten wereldwijd nieuwe diesel- en benzinemotoren nodig totdat de infrastructuur overal beschikbaar is om elektrisch rijden te ondersteunen.

Als het aankomt op milieu, voldoet elke nieuwe Land Rover dieselmotor aan de Euro 6-normen of overtreft deze zelfs. Jaguar Land Rover continueert de ontwikkeling van nieuwe technologieën om dieselmotoren nog geavanceerder en schoner te maken.

Klik hier voor meer informatie.