THE LAST OVERLAND

Defender classic

Van Singapore naar Londen in 100 dagen

In 1955 zorgden de Britse student Tim Slessor en zijn team voor een absolute wereldprimeur. Ze reisden als eersten van Londen naar Singapore over land. Het leek een onmogelijke opdracht, maar ze slaagden met glans in hun expeditie, die officieel de Oxford and Cambridge Far Eastern Expedition heette. Op 1 september 1955 vertrokken ze met twee Land Rovers Series I uit Londen. Zes maanden later kwamen ze aan, na een onvergetelijke tocht door negentien landen.

Het inspireerde de Britse filmmaker Alex Bescoby om dezelfde reis te herhalen, zij het in omgekeerde richting. En wel met de originele Land Rover Series I die in 1955 werd gebruikt voor de expeditie. Na de trip eindigde de ‘Oxford’, zoals ze de auto noemden, op het eilandje Sint-Helena in het zuiden van de Atlantische Oceaan. Daar raakte hij in de vergetelheid tot gepassioneerde Land Rover fan Adam Bennet hem in 2017 herontdekte, restaureerde en terugbracht naar het Verenigd Koninkrijk. Een jaar later schonk hij de auto aan het team van The Last Overland voor één laatste avontuur.

Anders dan moderne terreinauto’s heeft de Land Rover Series I geen elektronische hulpmiddelen, geen verwarmbare stoelen, zelfs geen stuurbekrachtiging. Met deze auto en een konvooi Defenders begon het Last Overland team aan de trip terug. De route zag er enigszins anders uit deze keer, ook vanwege de ondertussen hertekende wereldkaart. Geen Sovjet-Unie of Joegoslavië, wel landen zoals Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan, China en Iran. Voor het Last Overland-team betekende de trip meer dan nostalgie alleen. Initiatiefnemer en filmmaker Alex Bescoby: “Met The Last Overland wil ik aantonen dat de wereld in 2019 niet zo gevaarlijk is als mensen soms denken.”

Dat betekent niet dat The Last Overland een ‘walk in the park’ is. De auto’s mogen dan wel in topconditie zijn en over legendarische Land Rover offroad-capaciteiten beschikken, de gebieden die ze doorkruisen zijn vaak extreem uitdagend. In Nepal ploegden ze dapper over modderige bergwegen, in Kirgizië werden ze geconfronteerd met de eerste sneeuw en in India toonde de oude Land Rover Series I dat hij nog probleemloos de steile heuvels van Darjeeling kon beklimmen. In Turkmenistan was het even schrikken toen een wiel loskwam van de auto. Bescoby parkeerde de Oxford in de berm, waarna de meereizende technici een nieuw wiel monteerden. Wie op avontuur gaat, moet nu eenmaal klaar zijn voor het onverwachte. En de ervaringen die ze opdoen, zijn onbetaalbaar. Alleen aan het stuur van een Land Rover zie je de mooiste natuurlandschappen en ontmoet je mensen die je kijk op de wereld en het leven kunnen veranderen.

Naast Alex Bescoby maakte ook Nat George, kleinzoon van Tim Slessor, deel uit van het internationale gezelschap dat van Singapore naar Londen trok. Ze kregen de zegen – en waardevol advies – van de 87-jarige Tim Slessor die zich bij het team aansloot vlak voor aankomst in Londen op 15 december.

ONTDEK MEER LAND ROVER STORIES

De nieuwe Land Rover Defender is in de woestijn

RODE KRUIS TEST NIEUWE LAND ROVER DEFENDER TOT HET UITERSTE

De nieuwe Land Rover Defender is in de woestijn bij Dubai tot het uiterste getest door de offroad-experts van het Internationale Rode Kruis.

Defender classic

LAND ROVER VIERT 70 JAAR AVONTUUR OP ELK TERREIN MET EEN TREKTOCHT NAAR HET 'LAND VAN LAND ROVERS'

Wanneer wij een bezoek brengen, is het 70 jaar geleden dat de oorspronkelijke Land Rover in 1948 zijn debuut maakte op de Amsterdamse AutoRAI.

JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL

JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL IN DUURZAME LUXE-INTERIEURS VAN DE VOLGENDE GENERATIE

Jaguar Land Rover werkt met ECONYL®-nylon aan de ontwikkeling van hoogwaardige interieurs op basis van zee- en stortafval.